Прэзідэнт зацвердзіў новы склад урада. Крытэрый працы пазначыў выразна: "Галоўнае - дабрабыт людзей"

18 августа 2018

Галоўная тэма дня. Сёння Прэзідэнт зацвердзіў новы склад урада. Галоўны крытэрый адбору кандыдатаў: адказнасць і дысцыпліна, прафесіяналізм і вопыт працы, дакладнае выконванне прынятага народам курсу развіцця краіны. З гэтага часу ва ўрадавай камандзе новы прэм'ер, яго намеснікі, шэраг ключавых міністраў. Гэткае кардынальнае рашэнне выспела даўно і стала заканамерным пасля гучнай аршанскай інспекцыі, якая паслужыла толькі апошняй кропляй у лёсе ўжо былога складу Савета міністраў. Асноўнай важкай прычынай адстаўкі паслужыла сістэматычнае ігнараванне рашэнняў Кіраўніка дзяржавы, спробы адкарэкціраваць і дэвальваваць ключавыя эканамічныя і сацыяльныя праграмы і праекты. Крытэрый працы новага складу Прэзідэнт пазначыў выразна: "Галоўнае - дабрабыт людзей". Аляксандр Лукашэнка чакае ад новага складу зладжанай каманднай працы, таму што згуртаванасць, дысцыпліна і парадак у сістэме прыняцця рашэнняў - гэта фактар незалежнасці нашай краіны.

Андрэй Крывашэеў больш падрабязна.

Сёння - развязка гучнай аршанскай інспекцыі Прэзідэнта, якая стала апошняй кропляй, якая вырашыла лёс ужо былога складу ўрада. Сёння ў Беларусі з'явіўся новы прэм'ер-міністр Сяргей Румас, чатыры віцэ-прэм'еры і чатыры ключавыя міністры - архітэктуры, сувязі, прамысловасці і эканомікі. Рашэнне, безумоўна, не спантаннае і не на эмоцыях - такія прызначэнні ў дарослай і палітычна спелай дзяржаве і грамадстве, якімі з'яўляюцца Беларусь і беларусы, наогул не прымаюцца з гарачкі. Па-першае, таму што яны па факце - умовы суверэнітэту і сацыяльнага развіцця на гады наперад. А па-другое, у нас перад вачамі сумны вопыт суседзяў і партнёраў. Любы ўважлівы эксперт, ды і проста грамадзянін, ведае, як дорага мільёнам людзей часам абыходзяцца не тыя людзі ва ўладзе, дэфіцыт дысцыпліны і парадку і, што больш важна - знявага да інтарэсаў людзей.

Аб праблемах і новым складзе ўлады людзей спыталі ў першую чаргу. Ад працаўнікоў аршанскіх заводаў і жыхароў Віцебшчыны да экспертаў і рэальнага грамадства.

Кансультацыі з вядучымі грамадзянскімі ініцыятывамі напярэдадні прызначэнняў і па даручэнні Прэзідэнта праводзіла асабіста кіраўнік Адміністрацыі. Дыялог атрымаўся адкрытым і без купюр па кожным кандыдаце. І тут цяжка пераацаніць пазіцыю, напрыклад, прафсаюзаў - абсалютная большасць працоўных калектываў, уключаючы прыватныя або пазіцыю "Белай Русі" - касцяк кіраванцаў на месцах, яны бліжэй за ўсё да людзей. Менавіта на іх пазіцыю абапіраецца Аляксандр Лукашэнка ў кадравых рашэннях, як на рэальны падмурак сучаснага грамадства.

Далей - ключавыя кадравыя рашэнні. Кіраўнікі, знаёмыя і па сваёй ужо папярэдняй працы, і, зыходзячы з іх грамадзянскай і чалавечай пазіцыі. Больш або менш публічныя, але ва ўсіх выпадках - з добрай рэпутацыяй.

Для Сяргея Румаса гэта другі заход ва ўрад. З 2010-га два гады быў віцэ-прэм'ерам. Вядомы як бліскучы фінансіст, курыраваў праекты мадэрнізацыі ў Банку развіцця ад другой кальцавой і АПК да дрэваапрацоўкі. Калегі адзначаюць прынцыповасць і патрабавальнасць новага кіраўніка ўрада.

Першы віцэ-прэм'ер Аляксандр Турчын больш вядомы як дасведчаны кадравік і генератар праектаў развіцця. Да сённяшняга рашэння ён - кіраўнік апарата Савета міністраў. Новы віцэ-прэм'ер па прамысловасці і мадэрнізацыі - Ігар Ляшэнка, як і яго калега Уладзімір Кухараў, спецыялісты менш публічныя, але ўжо паказалі сябе ў канцэрне "Белнафтахім" і Камітэце дзяржкантролю адпаведна.

А вось намесніка кіраўніка ўрада па сацыяльным блоку Ігара Петрышэнку прадстаўляць няма неабходнасці. Дасведчаны кіраванец і дыпламат да апошняга часу прадстаўляў і паспяхова адстойваў інтарэсы Беларусі ў Расійскай Федэрацыі. Загартоўка пасла вельмі спатрэбіцца на новай пасадзе.

Таксама сёння Прэзідэнтам прызначаны шэраг ключавых міністраў, у тым ліку ў асабліва праблемныя сферы - прамысловасці і будаўніцтва.

Першае, што адзначаюць эксперты: абсалютная большасць прызначаных сёння - кіраванцы камандныя, умеюць наладжваць працу сістэмна, без "надзвычайшчыны" і "ручнога" кіравання. Зладжанасць і дысцыпліну адзначае і Кіраўнік дзяржавы. І справа зусім не ў Оршы, хоць прыклад паказальны, калі не дэманстратыўны. Справа ў суверэнітэце Беларусі. А ён абапіраецца на эканоміку, інтарэсы людзей і дакладнасць курсу развіцця. Кіданняў быць не павінна. Хапае. І не толькі лакальнай аршанскай бязладзіцы, а маштабных шокаў і ўзрушэнняў.

Рашэнне аб такім кардынальным абнаўленні ўрада сапраўды глыбокае. Гучная аршанская інспекцыя, якая выявіла цяганіну і невыканальнасць, стала толькі апошняй кропляй у лёсе ўжо былога складу Саўміна. Значна больш важкія прычыны адставак і ў сістэматычным ігнараванні рашэнняў Прэзідэнта, і ў спробах дэвальваваць ключавыя ўнутраныя эканамічныя і сацыяльныя праграмы і праекты. І нават у адстойванні нацыянальных інтарэсаў. Рэзаць па жывым - гэта, у прыватнасці, аб зарплатах і тарыфах. Памяркуйце, як Прэзідэнту з боем прыходзілася адстойваць сярэднюю па краіне тысячу і абгрунтаваныя жыроўкі, якія не знішчаюць сямейныя бюджэты, і не ўганяюць людзей у даўгі. Можна доўга хавацца за меркаванне МВФ, але дастаткова паглядзець на камунальнае пекла Украіны, каб зразумець: не ўсе рэцэпты трэба прапісваць літаральна.

Ацэнкі і рашэнні Прэзідэнта чакана выклікалі рэзананс у грамадстве. Лідар даручыў сабраць і сістэматызаваць vox populi - голас народа. Нават калі зыходзіў гэты голас не з нашага грамадства і быў відавочна правакацыйным. Рэакцыя - па палічках, з упорам на негатыў. Напрыклад, цытата: "Разнос мінулага ўрада выгадны іміджу Прэзідэнта" або "Кадравыя рашэнні прынятыя пад і для выбараў". Пісалі людзі, відавочна, далёкія ад нашай краіны і нашых рэалій. Бо выбары ў нас няхутка, а любы ўрад - прэзідэнцкі, і кожны правал міністра б'е па рэпутацыі ўлады ў цэлым. Такая сістэма, якую рана хаваць, як каму б ні хацелася.

Знайшліся і дарадцы, як прызначаць новых кіраванцаў. Відавочна, нічым буйнейшым за фабрыку інтэрнэт-троляў гэтыя "эксперты" не кіравалі. Інакш, чым растлумачыць папулісцкую прапанову кастынгу: гэта ж не мадэлі ў бікіні, а лёс дзяржавы, або "недалёкая" прэтэнзія, што прызначаць "блізкіх".

Адказаў Прэзідэнт і на зусім абсурдныя нават з жыццёвага пункта гледжання прэтэнзіі. Напрыклад, "занадта радыкальная рэакцыя на Оршу", хоць Орша, паўторымся, толькі апошняя кропля. А да яе і дзясяткі карупцыйных спраў, і тройчы пералічаныя Прэзідэнтам тарыфы ЖКГ, і сабатаж па павышэнні сярэдняй зарплаты, і прыпіскі, і пыл у вочы. Дарэчы, пыл, які ў той жа Оршы не знайшлі час прыбраць за метр ад цэхаў, што азначылі для Прэзідэнта. А тое, што прыбіраюць перад прыездам, дык гэта нармальна, галоўнае, без паказухі. Яна людзей і абурае.

Гэтак жа абсурдна ў абнаўленні ўрада вышукваць замежны падтэкст. Нашы адносіны з саюзнікамі і партнёрамі наладжваліся дзесяцігоддзямі. Яны не залежаць ад персаналій, а Беларусь як незалежная дзяржава і ў мінулым, і надалей будзе самастойна вызначаць асновы ўнутранай і знешняй палітыкі. Тым больш - кадравай. "Нічыімі васаламі мы не будзем і бегаць з дакладамі за мяжу не маем намеру, - падкрэсліў Аляксандр Лукашэнка. - Ёсць дамовы - выконваем і патрабуем выканання ў адказ".

Агучваючы сёння кадравыя рашэнні, Прэзідэнт не аднойчы падкрэсліў, якой цяжкасцю і болем яны даліся асабіста Кіраўніку дзяржавы. І Андрэй Кабякоў, і Уладзімір Сямашка, і Васіль Жарко - дасведчаныя кіраўнікі, дзяржаўныя людзі, якія прайшлі з Прэзідэнтам агонь і ваду ўнутранай нацыянальнай мадэрнізацыі і абароны беларускіх інтарэсаў. Яшчэ і адгэтуль такая патрабавальнасць да новага складу ўрада. У родных для Сяргея Румаса фінансах гэта завецца "расці ад высокай базы", дадаваць там, дзе нядрэнны вынік ужо дасягнуты. Вельмі напружаная задача, асабліва калі меркай выбраны самы аб'ектыўны з паказчыкаў - дабрабыт людзей.

Ужо за кадрам Сяргей Мікалаевіч папрасіў у прэсы 100 дзён на прывядзенне кіраўнічай сістэмы ў тонус. Тэрмін невялікі з улікам таго, што менавіта на восень выпадае фінішны прэзідэнцкі кантроль шматлікіх даручэнняў. Уключаючы райскі трохвугольнік Орша - Барань - Балбасава, які на тыдні безадказнасцю перапоўніў цярпенне.