"Праменад": агляд культурных падзей Мінска

28 апреля 2023

"Музыка верыць у лепшае" - такой канцэртнай праграмай сёння, 28 красавіка, вітае меламанаў Белдзяржфілармонія. З гастролямі з Санкт-Пецярбурга эстрадна-сімфанічны аркестр імя Бадхена. Музычны дыяпазон ад Вівальдзі да Scorpions. У галерэі Нацыянальнай бібліятэкі жывапісныя эцюды ад выхаванцаў гімназіі-каледжа імя Ахрэмчыка. Кожная работа - напамін пра 120-ы дзень нараджэння мэтра. Японскімі інтанацыямі распісаны залы Цэнтра сучасных мастацтваў, у Нацыянальным мастацкім экспануюцца работы асаблівых аўтараў, а Купалаўскі рыхтуецца даць старт патрыятычнаму марафону. Арт-прэм'еры, абавязковыя да прагляду, - у рубрыцы "Праменад".

Пейзажы Фудзіямы і профілі акцёраў кабукі. Расшыфраваць вобразы Японіі і скласці іх у адзінае палатно - такую арт-задачу вырашыў Нацыянальны цэнтр сучасных мастацтваў. На праспекце Незалежнасці, 47 экспануюць карціну свету, што знікае. Гід у сусвет Краіны ўзыходзячага сонца - ксілаграфіі. Глядзець выключна пад акампанемент імерсіўнага кіно.

Жанр японскаага жывапісу заззяў на арт-радарах яшчэ ў перыяд Эда. Укіё-Э або мімалётнасць быцця сёння тлумачылі б як вонкавую рэкламу. Ксілаграфіі трансліравалі вобразы тэатраў кабукі і дамоў гейш. Эвалюцыя стылю ад чорна-белай карцінкі да каляровых размаляваных уручную адбіткаў скарэкціравала сілуэт сучаснага мастацтва. І Ван Гог, і Манэ дзякуючы японскаму салону на сусветнай выставе ў Парыжы, пранікліся плоскаснай падачай кампазіцыі.

Міхаіл Мірошнікаў, выконваючы абавязкі загадчыка аддзела Нацыянальнага цэнтра сучасных мастацтваў Беларусі:

Гэта арыгінальныя ксілаграфіі, толькі позняга часу, калі гэта пайшло ў тыраж усё. Работы каштоўныя яшчэ працаёмкім працэсам. У лік вырабнікоў уваходзілі мастак, які на тонкай рысавай паперы рабіў малюнак, рэзчык, які праразаў малюнак на дрэве, друкар і, вядома ж, цэнзар.

Да Года міру і стваральнай працы звяртаюцца акадэмічныя падмосткі. У субботу, 29 красавіка, Купалаўскі дасць старт рэспубліканскаму тэатральнаму марафону "Перамога". Гледача чакаюць на паказы спектакляў рэспубліканскіх і абласных тэатраў. Першым на сцэну выйдзе Брэст. "Не пакідай мяне", "Альпійская баллада", "У спісах не значыўся" - драматычныя палотны пра Вялікую Айчынную вайну нагадаюць аб недапушчальнасці гістарычнай амнезіі.

Ван Гог, Урубель, Мунк - для кожнага з гэтых майстроў пэндзля мастацтва стала сапраўднай арт-тэрапіяй. У тым, што ментальнае расстройства або разлад душэўны не могуць перашкодзіць і беларускім аўтарам заігрываць з колерам, формай і тэкстурай, упэўнены ў Нацыянальным мастацкім. Найбуйнейшая выставачная галерэя краіны пашырае інклюзіўны гарызонт і знаёміць з візуальнымі рашэннямі асаблівых творцаў.

Як бачаць чыстае мастацтва выхаванцы арт-школы "Вышэй за дах" з парушэннямі слыху і пастаяльцы сталічнага псіханеўралагічнага дома-інтэрната № 2? Адказ паспяхова расшыфраваны мастацтвазнаўцамі. Аўтары з развітым візуальным інтэлектам аддаюць перавагу гіпертрафіраваным формам і аб'ёмам, імкнуцца да насычанай колераперадачы. Апелююць і да экспрэсіяніста Парыжскай школы Суціна.

Марына Трафімава, вядучы навуковы супрацоўнік Нацыянальнага мастацкага музея Беларусі:

Вядома ж, просяцца гэтыя паралелі - сказаць, што гэта Суцін. Вельмі падобнае светаадчуванне. Гэта менавіта скажэнне формы, колеру і такая жывапісная пластыка. Выстава называецца "Чыстае мастацтва" невыпадкова. Гэта якраз той выпадак, калі чалавек стварае проста ад душы і для душы.

Толькі ў Міжнародны дзень танца ў Вялікім класічны экзэрсіс дадуць тым, хто не лічыцца ў трупе тэатра. Урок класікі ад вядучых салістаў - Гран-пры праекта "Балет для мяне - гэта..." Суботнім вечарам ангажыруюць гледачоў і ў маёнтак Ларыных. На акадэмічнай сцэне ў трох дзеяннях пачуем партытуры Чайкоўскага - дадуць "Анегіна". Прыправяць пастаноўку гучаннем Марыінкі. За дырыжорскім пультам запрошаны госць з Санкт-Пецярбурга маэстра Аляксей Асланаў.