У Беларусі завяршыўся аграпрамысловы тыдзень

10 июня 2018

Працягваем размову аб найважнейшых і прыкметных падзеях адыходзячага тыдня. Сапраўды, прыкметным стаў традыцыйны гандлёвы перфоманс беларускіх аграрыяў. "Белагра-2018" адзначыўся не толькі маштабам і асартыментам, але і найвысокім статусам. Для бізнесменаў, прадстаўнікоў кампаній дзяржсектара і профільных міністраў гэты форум - у спісе абавязковых да ўдзелу.

А вось госці з трох дзясяткаў дзяржаў - гэта ўжо сур'ёзны паказчык. Значыць, ім цікавы і важны беларускі перадавы вопыт. Значыць, ім ёсць чаму вучыцца. Што ўжо гаварыць, калі нават губернатар цэлага расійскага рэгіёна прыехаў сюды адразу пасля сустрэчы з Прэзідэнтам у Палацы Незалежнасці.

Чым яшчэ ўсе гэтыя дні жыла выстава "Белагра", раскажа Вольга Анішчанка. Самая атмасферная экспазіцыя краіны ВІП-гасцей сустракала штодня. На тыдні сюды зазірнулі шматлікія цяжкавагавікі - ад прэм'ера да губернатара… Традыцыя!

Вось кіраўніцтва МТЗ пасля шчыльных перамоў з кіраўніком Валагодскай вобласці. Самы час крыху адысці ад спраў!

Партнёры аб'яўляюць: у сумесным праекце паставілі кропку. "Саюзнаму" трактару быць! Ужо ў кастрычніку. Пасля Фёдар Дамаценка пакажа: вось тая самая мадэль! Базавая, для саюзнай машыны. Гэтакі рабочы конік, правераны часам. Упэўнівае: саюзны трактар хоць і збяруць у Волагдзе, застанецца "Беларусам". З расійскім начыннем.

Такая схема працы выгадная ўсім. Расія загружае свае прадпрыемствы, вытворца атрымлівае субсідыі ўрада, Беларусь замацоўваецца на суседнім рынку. Бо саюзных трактароў будзе ў два разы больш! Пытаемся: ці пойдзе машына ў трэція краіны?

Для МТЗ, аднак, кропка ў вялікай саюзнай справе - не галоўнае. Усё ж "Белагра" - гэта пра навінкі. Важна паказаць, якая тэхніка выйдзе ў поле заўтра. А тут - і радыёкіраванне, і дакладнае земляробства. Ва ўсім свеце выдаткі на ноу-хау сувымяраюць з агульнай цаной канчатковага прадукту. Маўляў, лепш больш: у тэхналагічнага тавара рэйтынгі на рынку вышэй. Але ці паспявае беларуская навука?

Даваць рынку дзясяткі новых машын штогод вытворцу няпроста. Ды і купляюць навінкі не адразу. Чакаюць водгукаў. Добра што беларускага спажыўца падтрымаюць рублём. А таму эксперыментаў шматлікія не баяцца, гавораць на аднайменным заводзе. Льготныя крэдыты на сваю тэхніку падганяюць і фермера, і буйную кампанію. А значыць, высокая верагоднасць, што прадукцыю купяць.

"Эксперыментальны" на "Белагра" прывёз міні-заводы. Серыя машын "завострана" на агароднінную прадукцыю: яны і з поля прымуць, і памыюць, самі пачысцяць, узважаць і спакуюць. Таварны від бульбы або морквы - жорсткае патрабаванне гандлю. У Расіі, да прыкладу, на прылаўках такога тавара ўжо больш за 90 %. У Беларусі няма і 40 %.

"Белагра" для краіны гэта, без перабольшання, - рухавік гандлю. Гэта такі тавар тварам: можна ацаніць, прыгледзецца. Уся гэтая тэхніка і тэхналогіі ў справе забяспечаць харчаваннем і сябе, і дапамогуць зарабіць на пастаўках. Ні многа ні мала 5 мільярдаў долараў!

Каб уявіць уклад АПК у агульны экспартны кошык Беларусі, дастаткова сказаць, што практычна кожны пяты тавар, які краіна прадае, гэта заслуга прамыслоўцаў і аграрыяў.

У крытых павільёнах "Белагра" толькі і гутарак, што пра малако. Накшталт і геаграфія паставак пашыраецца, з дзясятак новых краін за год, але доля расійскага рынку па-ранейшаму непрыстойна высокая. 90 %. Але і бяруць там усё. Кітай, да прыкладу, толькі сухое малако і масла. Калі вытворца спецыялізуецца на сырах, прадаць тавар куды складаней.

Вось, дарэчы, і кітайскія партнёры. Уважліва аглядаюць кожны павільён, ацэньваюць, дэгусціруюць.

А пасля кіраўніцтва скажа: тое, што з дзяцінства ведае і любіць кожны беларускі ласун, для кітайскага рынку ў навінку! І рады б рухацца ў Азію, але тамтэйшага спажыўца прыйдзецца прывучаць. Справа, як кажуць, не хуткая.

Нягледзячы на ўсе "але", кітайскі рынак для беларускай малочкі стрэліў. За мінулы год вырас у 8 разоў. Далей - больш, упэўненыя эксперты. Тым больш, Азія - рэгіён, дзе можна развярнуцца.

Яшчэ адно поле для бітвы за новага спажыўца - лагістыка. Адна справа - даставіць сухі прадукт, зусім іншая - масла або сыр. Па моры даўжэй, але танней. У кантэйнерах хутчэй. Але і даважка да цаны большая.

Але і пры цяперашніх умовах працы з вялікім Кітаем толькі за год малочны экспарт здольны дадаць на траціну. У справу ўключыліся амаль 5 дзясяткаў малочных кампаній. З мяснымі складаней. Патрэбны асабістыя інспекцыі кітайскіх партнёраў на прадпрыемствы. Такія ўмовы сертыфікацыі. Карацей, большаць кантрактамі будуць. З кожным годам пытанне пошуку новых пляцовак збыту гучыць усё вастрэй. Новая тэрыторыя можа з'явіцца і ў выставы. Кіраўнік Мінпрама заявіў нашаму тэлеканалу, што нават у прыгарадзе сталіцы "Белагра" не месціць усіх жадаючых. Не выключана, што ў наступным годзе аграрнаму форуму знойдуць новую прапіску.