У дні гадавіны трагедыі на Чарнобыльскай АЭС Прэзідэнт па традыцыі бывае на поўдні краіны

27 апреля 2018

Сёння Кіраўнік дзяржавы знаходзіцца з рабочай паездкай у Гомельскай вобласці. У канцы красавіка, у дні гадавіны трагедыі на Чарнобыльскай АЭС, Прэзідэнт па традыцыі бывае на поўдні краіны. З сярэдзіны 90-х адраджэнне пацярпелых раёнаў стала прыярытэтам палітыкі нашай краіны. Гэтым разам у Жыткавіцкім раёне ёсць відавочны болевы пункт. Невялікая расколіна, якая з'явілася ў снежні на мосце цераз Прыпяць, паставіла пад пагрозу звыклы ўклад жыцця для цэлых раёнаў. Аб'ект, які мае стратэгічнае значэнне для мясцовых жыхароў, а ён злучае Жыткавічы і Тураў, прыйшлося закрыць. Сітуацыю ўзяў пад кантроль Кіраўнік дзяржавы. Патрабаванне прынцыповае - да 7 лістапада - завяршыць будаўніцтва новага моста. Пакуль жа ў раёне дзейнічае пантонная пераправа. Як ідуць справы сёння і як выконваюцца даручэнні, Прэзідэнт праінспектаваў асабіста. У фокусе ўвагі Кіраўніка дзяржавы і палявыя работы. Паўднёвыя раёны - ужо не зона рызыкоўнага земляробства. У пацярпелыя рэгіёны, там, дзе гэта магчыма, вярнулася паўнавартаснае жыццё. Таксама Аляксандр Лукашэнка сёння наведаў Тураўскі малочны камбінат. Прадпрыемства стала ў літаральным сэнсе цэнтрам прыцягнення і сыравіны, і рабочай сілы для ўсяго рэгіёна. Усе падрабязнасці - у рэпартажы Ілоны Красуцкай.

Гадавіна чарнобыльскай катастрофы для Беларусі - гэтая дата асаблівая. 32 гады назад рэспубліка засталася адзін на адзін з чарнобыльскай бядой. Небяспечныя ізатопы закранулі амаль чвэрць тэрыторыі краіны, 140 тысячам чалавек прыйшлося назаўжды змяніць адрасы. У тое, што беларусы справяцца, шматлікія тады не верылі. Яшчэ ў 90-я Прэзідэнт Аляксандр Лукашэнка прыняў цвёрдае рашэнне - пацярпелыя землі аднавіць! Тады і стартавалі маштабныя праграмы па адраджэнні.

У рабочым графіку Аляксандра Лукашэнкі менавіта ў гэтыя дні кожны год абавязкова паездкі ў рэгіёны, якія так або інакш закранулі наступствы аварыі. Амаль усе раёны Гомельшчыны падвергнуліся забруджванню радыенуклідамі. Як развіваецца жыццё ў гэтых населеных пунктах, як прасоўваецца праца па ўхіленні негатыву? Вядома, усю інфармацыю Прэзідэнту маглі б падаць і на паперы, але прыехаць сюды асабіста - гэта нават не проста традыцыя, а шчырае і неабыякавае стаўленне да гэтых земляў.

Каб вярнуць жыццё пацярпелым землям, зроблена шмат. Галоўнае, што праз дзесяцігоддзі гаворка ідзе ўжо не пра рэабілітацыю тэрыторый, а пра іх развіццё. Найпрыгажэйшае беларускае Палессе сёння - рай для агратурызму, а ўрадлівыя глебы поўдня краіны дазваляюць вырошчваць тое, аб чым на поўначы толькі мараць. Словам, зараз справа не толькі за дзяржаўнай ініцыятывай. Зрабіць свой горад прыемным для жыцця і працы - задача кожнага.

Свой візіт у Гомельскі рэгіён Кіраўнік дзяржавы анансіраваў публічна. У першы дзень сакавіка ў Палацы Незалежнасці (сярод мноства пытанняў) прыярытэтным стаў транспартны калапс. З-за ўмоў надвор’я тысячы людзей не маглі дабрацца на працу з Жыткавічаў у Тураў. Аварыйны аўтамабільны мост закрылі, а пантон знесла крыгаходам. Кіраўнік дзяржавы даручыў ужо сёлета збудаваць новы мост. А пакуль арганізаваць бяспечную пераправу людзей. Прэзідэнт паабяцаў асабіста праверыць выкананне свайго даручэння.

Напярэдадні на нарадзе ў Палацы Незалежнасці Прэзідэнт ізноў вярнуўся да гэтай праблемы. І вызначыў фінальную дату - новы мост паміж Жыткавічамі і Туравам павінен быць адкрыты 7 лістапада.

Гэтая пераправа злучала два берагі Прыпяці 30 гадоў. Год назад мост рэканструявалі, але ў снежні з'явіліся расколіны. Рух, вядома, забаранілі. Кароткі шлях забяспечвала пантонная пераправа, пакуль раку не скаваў лёд. У выніку жыхарам прыходзілася рабіць круг 300 км. Мясцовыя ўлады назвалі сітуацыю крытычнай.

Аператыўна Кіраўнік дзяржавы прыняў шэраг кадравых рашэнняў. Рашэнне галоўнай праблемы райцэнтра - рамонт моста цераз Прыпяць Аляксандр Лукашэнка даручыў новаму старшыні Жыткавіцкага райвыканкама Віктару Атліванаву.

Па слядах даручэнняў на вышэйшым узроўні рух паміж Жыткавічамі і Туравам аднавілі за лічаныя дні: пабудавалі новы пантон і арганізавалі паромную пераправу.

У гэтыя хвіліны ў чаканні парома на правабярэжжы вырас аўтацягнік - калона з сямі грузавікоў. У кожным - друз пад завязку. Пантон такія грузы, вядома, не вытрымлівае. Таму раней цяжкагрузам прыходзілася ехаць у аб'езд усё тыя ж 300 кіламетраў. Праблему вырашыў паром. Гэта спецпраект Пінскага суднабудаўнічага завода. "Пракачалі" звычайную грузавую баржу. Паром даўжынёй 70 метраў вытрымлівае тысячу тон. За адзін рэйс можа перавезці 50 чалавек, пяць фур і 20 легкавушак.

Яшчэ напярэдадні Прэзідэнт ізноў анансіраваў візіт і сёння ў Гомельскай вобласці. Кіраўнік дзяржавы абляцеў рэгіён і ацаніў стан аварыйнага моста з паветра. Зараз каробчаты пралёт, які правіс, аддзяляюць ад суцэльнага маставога палатна і рыхтуюць да зносу.

Дзеля выратавання стратэгічна важнага для насельніцтва аб'екта памянялі рэчышча ракі. Гэта дапаможа захаваць суднаходства падчас рэканструкцыі аварыйнага моста. Сваім меркаваннем наконт працы на аб'екце з Аляксандрам Лукашэнкам сёння дзяліліся профільныя спецыялісты холдынга "Белаўтадар" і дырэктар прадпрыемства "Белгіпрадар". Гэтая арганізацыя займаецца праектаваннем і інжынерным суправаджэннем самых розных будынкаў. Старыя канструкцыі ўзарвуць. Архітэктурны праект ужо прайшоў экспертызу, распрацаваны і зацверджаны графік работ. Іх кошт разам з матэрыяламі ацэньваецца ў 49 мільёнаў рублёў.

Аварыйная частка моста ў даўжыню амаль 200 метраў, вага - 3 тысячы тон. Пасля выбуху ўся гэтая канструкцыя паваліцца. Каб яна не звалілася ў ваду, тут зробяць спецыяльны насып. Выбух будзе пунктавы, адсяляць суседнія вёскі, а гэта каля 3 тысяч жыхароў, не стануць. Пасля абвальвання аварыйных секцый пачнуць узводзіць новыя апоры і пралёты. Пры гэтым улічаць памылкі мінулага: гэтым разам канструкцыю зробяць металічнай. Новы пралёт вырабіць адзін з самых вядомых у Расіі мостабудаўнікоў Варонежстальмост.

Пасля НЗ у Жыткавічах у краіне праверылі ўсе масты. Пераправы, збудаваныя яшчэ ў савецкія часы, зараз ужо сталі праблемнымі. Таму пытанне комплекснае. У выніку стварылі цэлую праграму па рэканструкцыі. У спісе і тыя аб'екты, якія патрабуюць планавых рамонтаў. А гэта 22 масты. Падчас рамонту некаторых таксама спатрэбіцца паромная пераправа. Працы - на найбліжэйшыя 7 гадоў.

Будаўніцтва Тураўскага камбіната стала часткай дзяржпраграмы развіцця Прыпяцкага Палесся. І сапраўдным падарункам для жыхароў гэтых гістарычных земляў. У раёне прадпрыемства горадаўтваральнае. Важна не толькі для 3-тысячнага Турава, але і для ўсяго Жыткавіцкага раёна. Усё-такі плюс 350 новых працоўных месцаў. Запусцілі завод у 2013-м.

Працуюць не толькі тутэйшыя - на працу прыязджаюць і з іншых гарадоў. Шматлікія спецыялісты з Гомеля і Мінска перавезлі сюды сем'і. Для супрацоўнікаў нават пачалі будаваць дом на 32 кватэры - аб гэтым распавядаюць Прэзідэнту. Завершаць да канца года.

Так, менавіта ў палескай глыбінцы вырабляюць італьянскія далікатэсы - сыры на любы густ. Рыкоту, маскарпоне, мацарэлу - яе, дарэчы, тут "купаюць" у спецыяльным салёным растворы. Прадукцыя ўсё больш папулярная - беларусы такія сыры любяць. У пачатку гэтага года ўвасобілі ў жыццё "амбіцыі другой чаргі" - жартуюць на заводзе - запусцілі яшчэ дзве новыя лініі, на якіх мацарэлу і мяккі сыр фасуюць у вялікія пакаванні - такія запатрабаваныя, напрыклад, у рэстаранах.

Запуск ліній адразу адбіўся на колькасці грошай - яна, як і прадукцыйнасць, павялічылася адразу ўтрая. Да канца 2018-га з гэтых канвеераў сыдзе 20-я тысяча тон сыру, прыгатаваная па італьянскіх рэцэптурах.

Губернатар распавядае, што ў цэлым у вобласці эфектыўнасць перапрацоўкі малака расце. І імкнуцца як мага больш выціснуць, выкарыстоўваючы новыя тэхналогіі і сучаснае абсталяванне.

На гэтым заводзе, перш чым трапіць на перапрацоўку, малако праходзіць жорсткі лабараторны кантроль. Звяртаюць увагу на ўсё: ад паху і смаку да мікрабіялагічных паказчыкаў. Калі ёсць адхіленне хоць бы ад аднаго нарматыву, сыравіне дарога на вытворчасць закрытая. Беларускую педантычнасць да якасці мацарэлы, рыкоты, маскарпоне ацанілі замежныя гурманы - 80% ідзе на экспарт. Геаграфія паставак - гэта 12 краін свету. Ад Расіі і Казахстана да Сінгапура і Кітая. Фундатары імкнуцца развіваць сыравінныя зоны - укладваюць у развіццё гаспадарак і ферм. Бо сыравіна - гэта аснова. Яна павінна ісці перш на тыя прадпрыемствы, якія працуюць паспяхова, бо загрузка такіх магутнасцяў дасць яшчэ больш паступленняў у бюджэт - падкрэслівае Прэзідэнт

Тураўскі камбінат працуе паспяхова, але сюды не заўсёды ідзе сыравіна з рэгіянальных гаспадарак. На прадпрыемстве ёсць сур'ёзная крэдытная нагрузка, а таму і падатак на прыбытак меншы. Таму мясцовай уладзе часам больш выгадна пастаўляць сыравіну на іншыя заводы. Аляксандр Лукашэнка даручыў дэталёва прааналізаваць усе малакаперапрацоўчыя прадпрыемствы адразу па трох крытэрыях: зарплата, кошт сыравіны і адлічэнні ў бюджэт, каб бачыць поўную карціну.

Як працуюць новыя лініі - Кіраўнік дзяржавы глядзіць увесь тэхналагічны ланцужок. Але, як гаворыцца, лепш адзін раз паспытаць. Лінейка прадукцыі вялікая - на любы густ. Было прыкметна, што прадукцыя завода прыйшлася Аляксандру Лукашэнку па душы.

Зрэшты, смак новага жыцця ўжо ў найбліжэйшы час павінны адчуць жыхары паўднёвага рэгіёна. Раскрыць патэнцыял Палесся. Развіццё вытворчасцяў, новыя працоўныя месцы. Абнаўленне транспартнай інфраструктуры - новы мост праз Прыпяць павінны пабудаваць да лістапада. Ды і ў цэлым, што завецца, навесці масты. Пачуць праблемы людзей, аператыўна знайсці вырашэнні. На гэта арыентуе Кіраўнік дзяржавы і падчас кадравых прызначэнняў, ды і кожнай са сваіх рэгіянальных паездак. Следам ідуць глабальныя задачы. На іх чарговы раз Прэзідэнт акцэнтаваў увагу ў сваім Пасланні народу і парламенту. Стварэнне высокапрадукцыйных працоўных месцаў, годная зарплата - усё тое, з чаго пачынаецца ацэнка працы мясцовай улады. Зрэшты, візіт у Гомельскую вобласць адкрые чараду рэгіянальных прэзідэнцкіх турнэ. Падстаў нямала. Час вяснова-палявых прац, Год малой радзімы. Чарговых рэвізій не прыйдзецца чакаць доўга.