Праца прадпрыемстваў, міжнароднае супрацоўніцтва, паляпшэнне дзелавога клімату. Такі шырокі спектр тэм абмяркоўвалі сёння на нарадзе Прэзідэнта з кіраўніцтвам Савета Міністраў. Сустрэчы з эканамічным блокам праходзяць рэгулярна. Гэта магчымасць напрамую прайсці па ўсіх пытаннях, якія патрабуюць абмеркавання. Гэтым разам на парадку дня быў сур'ёзны пакет законапраектаў. Улічваючы, што закранае ён вялікае кола інтарэсаў, да размовы падключыліся кіраўнікі парламента, Камітэта дзяржкантролю, Адміністрацыі Прэзідэнта і некаторых дзяржорганаў.
Апошнім часам у Беларусі ўпэўнена ідуць па шляху лібералізацыі бізнес-працэсаў. Меры, якія змогуць палепшыць дзелавое асяроддзе і павысіць інвестыцыйную прывабнасць нашай краіны, абмяркоўвалі і сёння. Вялікі блок пытанняў тычыўся эфектыўнасці працы прадпрыемстваў. Прынцыповая пазіцыя лідара нязменная - калі дзяржава аказвае падтрымку, то ў адказ разлічвае на вынік, адказнасць кіраўнікоў і своечасовае выкананне ўзятых імі абавязацельстваў. З падрабязнасцямі Вольга Макей.
Гэтую каманду кіраўніцтва Саўміна ўжо і не назавеш новай, на ключавых пасадах ва ўрадзе яны без малога паўгода. Дастатковы тэрмін, каб меркаваць, як спрацаваліся і ці спрацавалі па найважнейшых для краіны пытаннях. Забягаючы наперад, скажам, у Палацы Незалежнасці сёння будуць гучаць як раз прапановы ўрада. Прэзідэнт так і скажа: "Прыйшлі з адзіным меркаваннем".
Хоць у 2019 такім складам збіраюцца ўпершыню. Наогул сустрэчы з кіраўніцтвам урада, г.з. з ядром эканамічнага блока краіны, у прэзідэнцкім графіку часта. У першую чаргу, каб аператыўна прымаць рашэнні па праблемных пытаннях, каб у прэм'ера і віцэ-прэм'ераў, як гаварыў сам Аляксандр Лукашэнка, была магчымасць напрамую, без апаратнага фільтра далажыць сваю пазіцыю. Па сутнасці, зверка гадзіннікаў па самых актуальных пытаннях.
Сёння гэтыя пытанні тычацца і законапраектаў, якія ў перспектыве зробяць бізнес-клімат Беларусі яшчэ больш цёплым. Бо спектр тэм шырокі, на нараду запрасілі кіраўнікоў парламента, Адміністрацыі Прэзідэнта, Камітэта дзяржкантролю, Мытнага камітэта і Мінэканомікі. Тэматыку сустрэчы акрэсліў Прэзідэнт.
Задача гэтых дакументаў - крок за крокам паляпшаць інвестклімат Беларусі. Адзін з галоўных індыкатараў і тое, на што падаюць позіркі буйных бізнесменаў, (каб вырашыць, ці трэба будаваць, развіваць або адкрываць нешта новае) - гэта штогадовы рэйтынг Doing Business. Гэта навігатар для ўсёй дзелавой супольнасці. У спісе 190 краін. І іх прасоўванне ўверх дарагога варта. Ацэньваецца дзеяздольнасць заканадаўства, ці ўлічвае яно рэаліі сённяшняга дня. У планах нашай краіны ўвайсці ў топ-30.
Летась палепшылі пазіцыі - падняліся на 37 месца. Прасунуцца ўверх дазволілі спрыяльныя ўмовы па рэгістрацыі ўласнасці, міжнародным гандлю і атрыманні дазволаў на будаўніцтва.
Вялікім крокам насустрач бізнесу стала прыняцце лібералізацыйнага пакета дакументаў на чале з Дэкрэтам № 7 "Аб развіцці прадпрымальніцтва". Год працы і ўтрая скарацілася колькасць праверак, на чым асабліва настойвалі прадпрымальнікі. За адну базавую ІП могуць працаваць на сяле, а для юрасоб падатак на прыбытак у тры разы меншы, чым у горадзе. Але самае галоўнае - адкрыць сваю справу стала прасцей, гэта мінімум узгадненняў і дазволаў. Прынцып шмат у чым апавяшчальны.
І ім летась скарысталіся больш за 5 тысяч новых бізнесаў. А колькасць суб'ектаў малога і сярэдняга прадпрымальніцтва складае амаль 350 тысяч. Прычым 100 тысяч - гэта малыя і сярэднія кампаніі, а ўсе астатнія - індывідуальныя прадпрымальнікі. Доля іх падатковых паступленняў у дзяржказну больш за траціну.
Прапанаваныя сёння дакументы як раз і накіраваныя на тое, каб за Беларуссю яшчэ больш моцна замацаваўся імідж дзяржавы, прывабнай для бізнесу. Задача - павысіць канкурэнтаздольнасць нашай эканомікі. Ды і ў праграме сацэканамразвіцця краіны, разлічанай да 2020 года, паляпшэнне дзелавога асяроддзя - у ліку прыярытэтаў.
Аляксандр Турчын, першы намеснік прэм'ер-міністра Беларусі: "Адным з блокаў разглядаліся пытанні паляпшэння дзелавога клімату ў краіне, інвестыцыйнай прывабнасці. Безумоўна, мы зрабілі акцэнт ужо на практыку ўжывання пэўных норм заканадаўства за гісторыю нашай краіны. Таму неабходна будзе ўнесці пэўныя карэкціроўкі ў прапанаваныя дакументы. Канцэптуальна тыя асноўныя рэчы, якія ў іх выкладзеныя, Кіраўніком дзяржавы падтрыманыя".
Што датычыцца міжнароднага супрацоўніцтва, на нарадзе абмеркавалі пытанні ў сферы мытнага ўзаемадзеяння на прасторы СНД: мэта - палегчыць кантакты мытнікаў краін Садружнасці. У цэнтры ўвагі і праца з міжнароднымі фінансавымі структурамі - размова аб фінансаванні некаторых праектаў Еўрапейскім банкам рэканструкцыі і развіцця.
Першы намеснік прэм'ера Турчын у гутарцы з журналістамі гэтую нараду назаве прадуктыўнай. Зрэшты, улічваючы, што кожны віцэ-прэм'ер курыруе асобныя кірункі эканомікі, сустрэча ў такім складзе - падстава абмеркаваць і праблемныя прадпрыемствы. Ва ўрада ёсць прапановы, як павысіць эфектыўнасць працы некаторых, размова аб фінансавай сітуацыі. Але патрабаванне Прэзідэнта жорсткае: калі дзяржава і падставіла плячо ў цяжкую хвіліну, гэта не падстава расслабляцца і чакаць грашовага падсілкоўвання зноў і зноў.
Сярод тых, хто ўмела скарыстаўся дзяржпадтрымкай, прадпрыемства "Гомельшкло". За апошнія 8 гадоў увасобілі некалькі буйных праектаў. Ад мадэрнізацыі старых цэхаў да стварэння новых ліній: сонцаахоўнага і энергазахавальнага шкла. З прадукцыяй прабіліся і на еўрапейскія рынкі. Гэта сёння 80% тавару ідзе на экспарт, а нядаўна канкурыраваць з сусветнымі шклянымі карпарацыямі гомельскаму заводу было проста нерэальна. Дапамагла мадэрнізацыя. А дзяржпадтрымка і адтэрміноўка па звароце крэдытаў на тры гады дала магчымасць развівацца. І саму вытворчасць сталі выкарыстоўваць больш эфектыўна: пыл шыхты зараз улоўліваецца і выкарыстоўваецца паўторна. Так эканоміцца сыравіна. А цяпло шкловаранай печы ідзе для выпрацоўкі энергіі.
Але калі пра Гомельшкло ва ўрадзе гавораць: узровень рэнтабельнасці ўсяляе аптымізм, то вось аб вытворчасці цэменту так не скажаш. Па выніках 2018-га прадпрыемствы гэтай сферы трапілі ў спісы праблемных. Сітуацыю абмяркоўвалі ў лістападзе на семінары-нарадзе па будгаліне. Заводы мадэрнізавалі, але працаваць на поўную магутнасць і выйсці на прыбытак так і не атрымалася. Адгэтуль і вялікі рост даўгоў. А пры гэтым частка прадукцыі завозілася ў краіну па імпарце. У амбіцыйныя планы прадпрыемстваў умяшаліся падзенне цэн і канкурэнцыя на рынку.
Аляксандр Турчын, першы намеснік прэм'ер-міністра Беларусі: "Мы ў цэлым разглядалі цэментавую прамысловасць. На жаль, там сітуацыя больш сур'ёзная. Рэалізацыя інвестпраектаў прыйшлася на той час, калі знізіліся кошты на прадукцыю. Але сёння прадпрыемствы забяспечваюць бягучую дзейнасць. Пытанні магчымага аказання падтрымкі будуць прапанаваныя ў асобным нарматыўна-прававым акце".
Але гэта не падстава спадзявацца на фінансавае падсілкоўванне ад дзяржавы. Нездарма ж гавораць: кашалёк не гумовы. Так і з бюджэтам. Адгэтуль і прынцыповая пазіцыя Прэзідэнта: вырашэнне фінансавых цяжкасцяў - прамая задача кіраўніка прадпрыемства, адказнасць і за ўрадам. А калі ўжо прадпрыемства і ўзяло на сябе абавязацельствы - не забываць аб тэрмінах выканання. Кантраляваць іх Аляксандр Лукашэнка даручыў Адміністрацыі Прэзідэнта і дзяржкантролю.