Аб візіце Аляксандра Лукашэнкі на найбуйнейшы трактарны холдынг у Еўропе

15 мая 2015

Наведванне Прэзідэнтам Мінскага трактарнага завода сёння стала працягам вялікай і грунтоўнай красавіцкай гутаркі аб перспектывах развіцця сталіцы і, у прыватнасці, яе прамысловага складальніка. МТЗ на сённяшні дзень з'яўляецца адным з флагманаў усёй айчыннай цяжкай прамысловасці. Між тым, няпростая сітуацыя ў свеце, у тым ліку, на расійскім рынку, куды пастаўляецца каля паловы прадукцыі, якая вырабляецца ў Беларусі, уносіць свае карэктывы. У гэтых умовах Кіраўнік дзяржавы азнаёміўся з фінансава-гаспадарчай дзейнасцю прадпрыемства, а таксама з выкананнем раней дадзеных даручэнняў. Сітуацыя на прадпрыемстве аказалася лепш, чым магло б быць, канстатаваў беларускі лідар. Знаёмячыся з лінейкай прадукцыі, Прэзідэнт звярнуў увагу на тое, што ў кіраўніцтва завода ёсць выразны план па далейшым развіцці прадпрыемстваў, якія ўваходзяць у холдынг, мадэрнізацыі выпускаемай тэхнікі і асваенні новых перспектыўных распрацовак. Разам з тым Аляксандр Лукашэнка адзначыў неабходнасць скарачэння сабекошту выпускаемай прадукцыі. Гэтую задачу ён назваў пытаннем нумар адзін. Асоба завастрыў увагу Прэзідэнт на перспектывах беларуска-кітайскага супрацоўніцтва. Аб візіце Кіраўніка дзяржавы на найбуйнейшы трактарны холдынг у Еўропе - Андрэй Крывашэеў.

Мінскі трактарны завод - першы ў серыі вызначаных прэзідэнцкіх інспекцый найбуйнейшых прамысловых гігантаў краіны, брэндаў Беларусі. Галоўная мэта - убачыць рэальную карціну на вытворчасці і ў калектыве, глыбіню праблем і ацаніць стратэгію іх пераадолення. Усе спекуляцыі і здагадкі, якія тыражыраваліся да візіту, разбіваюцца ўжо тут на пляцоўцы новай і мадэрнізаванай тэхнікі. Трактарны працуе: стрымана павышаючы зарплату, захоўваючы калектыў, разгружаючы склад і галоўнае - ствараючы новае пакаленне канкурэнтных мадэляў. Ад мініятурных фермерскіх, да гігантаў на метане і з электрамеханічнай трансмісіяй. Менавіта гэтыя навінкі будуць заваёўваць новыя рынкі збыту ад Еўрасаюза і Амерыкі да Афрыкі і Паўднёва-Усходняй Азіі.

Аб'ектыўна, без спекуляцый у "жоўтай" прэсе, у Трактарнага ёсць праблемы. Але гэта праблемы агульныя для ўсяго машынабудавання. Першая – сцісканне рынкаў, за 5 гадоў крызісу тэхнікі ў свеце сталі купляць на траціну менш. Завод, які пастаўляе ў 60 краін свету, не мог не адрэагаваць сіметрычным скарачэннем выпуску. Другая глабальная - гандлёвыя войны і санкцыі Захаду і Расіі. Падзенне курсу рубля і скарачэнне попыту прымусілі зноў перакройваць геаграфію. У выніку праз 5 гадоў па стратэгіі на далёкае замежжа паставяць роўна траціну, зараз крыху больш за чвэрць, у Расію - 39%, зараз - 43.

Ацаніць рэальнае становішча спраў, планы, новыя канструктарскія рашэнні і настрой калектыву асабіста на завод прыязджае Прэзідэнт.

Першае, з чаго пачынае Кіраўнік дзяржавы, - гэта людзі, працоўны калектыў і эфектыўнасць холдынгу. Трактарны хоць і называецца "мінскім" аб'ядноўвае дзясятак вытворчасцяў, уключаючы буйныя ў рэгіёнах - Бабруйску і Мазыры. Агульны калектыў – больш як 30 тысяч чалавек. З сем'ямі і сумежнікамі гэта цэлы абласны цэнтр. І ад эфектыўнасці холдынгу залежыць яго дабрабыт.

МТЗ дзейнічае - дакладвае гендырэктар. З верасня склад разгрузілі на 7 тысяч машын, за год выйдзе ў 2 разы да прымальных запасаў пад "жывыя" кантракты. Ёсць і два сцэнарыі гадавых продажаў, рэальны - 42,5 тысячы на ўзроўні мінулага года, аптымістычны - 53. Для гэтага напружана ўся гандлёвая сетка, уключаючы дырэктара - задача ўтрымаць сваё і пазмагацца за чужыя рынкі - у Амерыцы (Лацінскай і Паўночнай), у Азіі і ў Афрыцы.

Кошт і якасць - новыя рынкі МТЗ бярэ класічнай бізнес-формулай. На заводзе пастаянная мадэрнізацыя. Да 2020-га ў яе ўкладуць амаль 230 мільёнаў еўра. Сума гіганцкая, але МТЗ такі надзейны кліент, што можа выбіраць банк-крэдытор і зніжаць кошт пазыковых грошай. Адгэтуль эканоміка і заробленыя зарплаты завадчан.

Аглядаючы тэхніку, Прэзідэнт адзначае - ёсць пытанні па якасці, асабліва да ўнутранага аздаблення. Знешні выгляд, магутнасць і функцыянальнасць - ужо на вышыні, але прастата ў кабіне адштурхоўвае сучаснага гаспадара. Дарэчы, сам Прэзідэнт, выкарыстоўваючы МТЗ у дапаможнай гаспадарцы, рэгулярна тэсціруе якасць і таму - аб'ектыўны крытык.

Дапрацоўкі па камфорце салона і глянцы - гэта не падстава, каб здаваць унутраны рынак канкурэнтам. Цвёрдая і прынцыповая пазіцыя Прэзідэнта - ніякага імпарту, калі ўмеем рабіць сваё. Беларусь не член СГА і мае права абараняць нацыянальнага вытворцу. Тым больш, калі Еўрасаюз так негасцінна кваціруе, а часам адкрыта блакіруе беларускія пастаўкі.

Асобны гонар МТЗ - новая тэхніка. Напрыклад, магутны гусенічны трактар, літаральна "адваяваны" Прэзідэнтам у канструктараў, сёння працуе на глейкіх глебах Магілёўскай і Віцебскай вобласці - гэта галоўная сіла меліярацыі. Плюс Узбекістан, а ў перспектыве - уся Азія.

Яшчэ адзін "беларускі азіят" маркі 2022 - збіраецца разам з кітайскімі партнёрамі. Падчас візіту лідара Паднябеснай у Мінск узгаднілі другі завод па яго выпуску. Гэта вялізны рынак і стратэгія росту не толькі для трактарнага - для ўсёй краіны, і ўпусціць яго МТЗ і Беларусь у цэлым не мае права. Для гэтага якасць павінна быць на вышыні.

У лінейцы навінак - гіганты, ад 300 конскіх сіл і вышэй. Пакуль пад іх ідуць толькі імпартныя рухавікі - задача зрабіць свае. Будучыня - гэта яшчэ і "Беларус" з электрамеханічнай трансмісіяй - тут абагналі нават Еўрасаюз.

Паказалі Прэзідэнту і першага "Беларуса" на метане. Ён ужо тэсціруецца ў сталіцы. Заяўлена эканомія паліва - 50%. Прэзідэнт даручае - паскорыць масавае ўкараненне.

Два па цане аднаго - навочнае параўнанне нашай і імпартнай тэхнікі. Па ўсіх паказчыках, можа толькі за выключэннем камфорту, - двайняты-браты, пры гэтым па функцыянале часам нават апярэджваем канкурэнтаў. У партнёрскага Амкадора на базе стандартнага МТЗ - 28 сваіх мадыфікацый.

Механічны цэх №5 - гонар завода і вынік сістэмнай мадэрнізацыі. Тут працуе найноўшае абсталяванне з Германіі і Італіі з найвысокай якасцю апрацоўкі дэталяў, а значыць і якасцю. Прэзідэнт падрабязна знаёміцца з працай цэха, гутарыць з завадчанамі.

Паказальна, што ўсе, хто выдумляў небыліцы аб працы завода да візіту Прэзідэнта, спрытна гулялі з дзеясловамі - маўляў, МТЗ "стаіць", "ляжыць" або "падае", а вось пагаварыць з працаўнікамі з "пісак" ніхто не адважыўся. Насамрэч - завод працуе ў дзве змены, а сярэдняя зарплата расце нават у гэты няпросты час.

У сярэднім за апошнія тры гады МТЗ укладваў у мадэрнізацыю па 130 мільярдаў рублёў за год. Інвестыцыі сябе акупляюць - па сутнасці, новы цэх называюць космасам сучаснага трактарабудавання. Новыя тэхналогіі - гэта яшчэ і новая культура вытворчасці - ніякіх кавадл і падганяння ў канчатковага спажыўца. Як у дарагім аўто - сеў і паехаў.

Фінальны пункт прэзідэнцкага маршруту на заводзе - цэх фінішнай зборкі. Самы адказны і навочны, дзе з запчастак ствараецца новае пакаленне беларускай агратэхнікі. Крыху адхіляючыся ад маршруту, Кіраўнік дзяржавы па душах, але як гаспадар, які ведае да шрубкі айчынную тэхніку, гутарыць з працоўнымі, а пасля і ўвогуле… удзельнічае ў зборцы. Дапамагае ўсталяваць кабіну новенькага трактара.

Унікальныя кадры і ўнікальны ж рэкламны ход для завода, зараз на гэтым экзэмпляры можна смела ставіць маркіроўку: "Створаны пад асабістым кантролем і з асабістым удзелам Кіраўніка беларускай дзяржавы". Улічваючы папулярнасць Аляксандра Лукашэнкі і тое, як часта Прэзідэнт прасоўвае беларускую тэхніку за мяжой, гэты ўзор мог бы стаць залатой знаходкай для выстаў і дылераў МТЗ. Дарэчы, іх шэрагі холдынг плануе пашыраць у найбліжэйшыя 5 гадоў. Сумесная зборка з'явіцца ў Літве, Пакістане, Бразіліі і Шры-Ланцы, плюс чарговыя заводы ў Кітаі і Расіі. Гандлёвыя дамы і прадстаўніцтвы да 20-га года адкрыюць у Егіпце, Пакістане, В'етнаме і Літве. Такая геаграфія будзе прасоўваць экспарт у далёкае замежжа, па сціплых разліках холдынгу з 2016-га рост продажаў павінен скласці па 3-4 % за год. Прыстойны паказчык, калі ўлічыць, з якой высокай базы і ў якіх жорсткіх умовах канкурэнцыі плануе развіццё найбуйнейшы трактарны холдынг у Еўропе.