На нарадзе ў Прэзідэнта абмяркоўвалі задачы і планы на найбліжэйшыя 5 гадоў

20 октября 2015

Задачы і планы на найбліжэйшыя 5 гадоў сёння сталі ключавым пытаннем на нарадзе з удзелам Прэзідэнта.

Будучы склад беларускага ўрада пасля таго, як цяперашні кабінет міністраў падаў у адстаўку, - адна з самых абмяркоўваемых тэм. Аднак, як заявіў Аляксандр Лукашэнка, урад новага пяцігоддзя і ўсе органы ўлады сфарміраваныя, у асноўным, яшчэ да прэзідэнцкіх выбараў. Прысутных Кіраўнік дзяржавы арыентаваў на сур'ёзную працу. Сярод патрабаванняў Прэзідэнта - распрацоўка стратэгіі для дасягнення галоўных мэт - стабільнасці ў грамадстве і дабрабыту людзей. І самы галоўны пасыл прагучаў у кантэксце шматлікіх гутарак аб неабходнасці змен і рэформ у краіне. Рэфармаваць будзем, але, не руйнуючы створанае, а ўдасканальваючы – запэўніў Аляксандр Лукашэнка. З падрабязнасцямі вялікай нарады Андрэй Крывашэеў.

Прызначаючы менш за год назад новы ўрад, Прэзідэнт папярэдзіў: тут няма выпадковых людзей. Ва ўмовах знешняга эканамічнага шторму, напружання грамадства перад выбарамі і адказнага этапу мадэрнізацыі гуляць у папулізм або затуляць праблемы "тэхнічным" урадам, якое "не шкада", недапушчальна. Насупраць, абноўленай камандзе Прэзідэнт даў год, на макраэканамічную стабілізацыю і новую стратэгію. Значыць, не толькі супакоіць цэны, валютны і фінансавы сектары, падтрымаць рэальную вытворчасць, нарасціць экспарт, але і вызначыць якія рэформы патрабуе грамадства, на якія гатова, а якія праекты лепш адкласці да больш "гладкіх" гадоў.

Сёння беларускі лідар падвёў своеасаблівую рысу пад "тэст-драйвам" гэтага складу ўрада, адкрыта заявіўшы: кожны, хто здольны працаваць па-новаму, абавязаны прадставіць і абараніць свой план дзеянняў.

На разгляд Кіраўніка дзяржавы сёння па сутнасці лягла не адна, а тры пазіцыі або стратэгіі развіцця Беларусі. Ад кабінета міністраў, Адміністрацыі Прэзідэнта і маніторынгавай групы Міхаіла Мясніковіча. Мала таго, над навацыямі кіраўнікі працавалі, улічваючы прапановы буйнага бізнесу і прадпрымальніцкіх саюзаў, знешніх інвестараў і крэдытораў, уключаючы МВФ і еўразійскія інтэграцыйныя структуры плюс, натуральна, канцэнтраваны запыт грамадства і вопыт суседзяў. Прэзідэнт па канстытуцыі і па факце выступіў і заказчыкам стратэгіі рэформ і "рэферы", у руках якога баланс інтарэсаў грамадства, бізнесу і дзяржавы. Найважнёйшыя параметры тры: прыбыткі, цэны і экспарт. Ніякага папулізму, чыстая прагматыка.

Асобную гутарку ў Прэзідэнта трэба будзе вытрымаць банкаўскаму сектару. Ва ўмовах высокіх ставак і жорсткай крэдытна-грашовай палітыкі, калі эканомяць і людзі, і прадпрыемствы, недапушчальна марнатраўства ў цішы банкаўскіх кабінетаў. Тым больш, фінансісты - не самая бедная частка нашага грамадства. Як паведамляе рэйтынгавае агенцтва "РІА" адразу шэсць найбуйнейшых банкаў Беларусі палепшылі свае пазіцыі ў топ-200 банкаў СНД. Напрыклад, Беларусбанк - 14-ты, БПС-Ашчадбанк - 59-ты, Белінвест - 77-ы. Паляпшэнне за год на дзясяткі пазіцый. А значыць, не толькі ў Беларусі - на ўсёй прасторы Садружнасці нашы банкіры адчуваюць сябе ўпэўнена.

Самае складанае і прынцыповае пытанне - структурныя рэформы. Асабліва, калі разумець пад імі татальную прыватызацыю – праяданне рэальнага сектара, ломку выбудаванай і выпакутаванай за дзесяцігоддзе кааперацыі і т.зв. стратэгію "заціснутых паясоў".

Не сакрэт, шэраг экспертаў прапаноўвае Прэзідэнту зараз абнаявіць велічэзны крэдыт даверу на выбарах - г.зн. згарнуць сацыяльную дзяржаву. А гэта занятасць, працоўныя калектывы, пенсіі, дапамогі і ў цэлым развіццё чалавечага патэнцыялу. Лідар катэгарычны: дзеля таннай славы рэфарматара рэзаць па жывым беларускую мадэль ніхто не будзе.

"Эканоміка і прэзідэнцкае лідарства"

Пасля пераканаўчай перамогі на выбарах Рэйгана пераконвалі знішчыць сацыяльную дзяржаву, створаную яшчэ Рузвельтам у 1935-м. Але замест гэтага Рэйган пайшоў на кампраміс і выратаваў гарантыі.

Буш-малодшы спрабаваў часткова прыватызаваць пенсійную сістэму. Але і ён упёрся ў каменную сцяну, паколькі гэтая сістэма з'яўляецца бастыёнам сацыяльнай дзяржавы і нават у кансерватыўныя эпохі карыстаецца вялікай падтрымкай.

Гэта значыць, філасофія прэзідэнта-рэфарматара жыве мінімум 30 гадоў. А ў эпоху крызісу, перафразуючы Рэйгана, дзяржава - больш не праблема, а рашэнне праблемы.

А дзе дзяржава згодная і ўжо праводзіць жорсткую сістэмную рэформу - гэта дзяржапарат. Падцягнуты, выканаўчы і дысцыплінаваны. Без кучы непатрэбных даведак і справаздач, цяганіны, разадзьмутых штатаў, бясконцых нарад і "ржы" карупцыі - толькі такая вертыкаль улады, па меркаванні Прэзідэнта, мае маральнае права прасіць у грамадства падтрымкі рэформ.

Сённяшняя нарада ў беларускага лідара - парламенцкай мовай - толькі "першае чытанне" новай беларускай стратэгіі для новай Беларусі. Яна мае на мэце праўкі, шырокія кансультацыі з грамадствам, экспертамі і бізнесам. Паказальна, што ўлада свае прыярытэты агучыла адкрыта - сацыяльная адказнасць, халодны разлік, ніякага папулізму, але і ніякіх неаліберальных шокаў. Часу на разварушванне Прэзідэнт ураду не даў - да другога чытання стратэгія павінна набыць выразныя і адназначныя формы і формулы нацыянальнага развіцця.