Узаемавыгадны курс краіны пацвердзілі вясной на саміце Ісламскай арганізацыі супрацоўніцтва. Тады Аляксандр Лукашэнка прапанаваў кіраўніку выканаўчай улады Афганістана вызначыць будучыя фундаментальныя праекты, а таксама адзначыў, што Беларусь будзе прымаць актыўны ўдзел у аднаўленні эканомікі гэтай ісламскай рэспублікі. Размова і аб стварэнні сумесных вытворчасцяў, аб прамых пастаўках тэхнікі. Як раз з наведвання нашых прамысловых прадпрыемстваў пачаўся сённяшні візіт кіраўніка выканаўчай улады Афганістана Абдулы Абдулы ў Беларусь.
Расказвае Аляксей Марцінёнак.
Эканоміка Афганістана перажывае не самы лёгкі час. Насельніцтва краіны ў тры разы большае, чым у Беларусі, пры гэтым валавы ўнутраны прадукт амаль у тры разы ніжэйшы. Так што да месца будуць і вопыт, і тэхналогіі, і тэхніка.
Некалькі хвілін на тонкасці сустрэчы па правілах дыпламатычнага пратакола і адразу, можна сказаць, з трапа самалёта на дзелавы маршрут.
Тэст-драйв нумар адзін - на Мінскім трактарным заводзе. Адзін з найбуйнейшых у свеце вытворцаў сельгастэхнікі, вядома, можа прапанаваць шмат і Афганістану.
У палях гэтай цэнтральнаазіяцкай дзяржавы ўжо даўно працуюць машыны, сабраныя на МТЗ. Перавагу аддаюць тэхніцы сярэдняй магутнасці - да 100 конскіх сіл. За апошнія 60 гадоў з Беларусі ў Афганістан паставілі 20 тысяч трактароў.
Усе яны простыя і непатрабавальныя. Хоць МТЗ, вядома, можа прапанаваць значна больш. Было б жаданне і магчымасць. Напрыклад, вось такіх найноўшых гігантаў у Афганістане проста не змогуць толкам абслужыць і забяспечыць працай. Тым не менш Абдула Абдула не прапусціў магчымасць пратэставаць беларускую энерганасычаную навінку.
Фармат працы Мінскага трактарнага з Афганістанам нязменны - выключна прамыя пастаўкі праз кампаніі-дылеры. За гэты год МТЗ плануе адгрузіць больш за паўтысячы адзінак тэхнікі. А цяперашні візіт тут расцэньваюць, як магчымасць пашырыць асартымент паставак.
78 % тых, хто працуе ў Афганістане, занятыя ў сельскай гаспадарцы. Але аддача невялікая - толькі траціна ВУП. Павысіць эфектыўнасць можна толькі праз мадэрнізацыю галіны ў цэлым. І тут аднымі новымі трактарамі праблему не вырашыць.
Мінскі аўтамабільны завод гатовы закрыць яшчэ шэраг праблемных пазіцый. Высокага госця і тут азнаёмілі з апошнімі распрацоўкамі. Асаблівую цікавасць выклікаў экааўтобус.
Наступны пункт маршруту - завод "Амкадор". Камунальная і дарожная тэхніка - таксама прадмет павышанай цікавасці. Абдула Абдула з энтузіязмам вывучыў асаблівасці двух дзясяткаў машын, нягледзячы на свой шчыльны рабочы графік. Пакуль прамых паставак такіх машын паміж Мінскам і Кабулам няма, аднак спецыялісты ўжо гатовыя прапанаваць узаемавыгадную кааперацыю праз суседнія краіны. У ролі пасрэднікаў маглі б выступіць Узбекістан і Таджыкістан, дзе ў "Амкадора" ёсць і сумесная вытворчасць, і дылерская сетка.
Леанід Пінчук, начальнік праўлення ААТ "Амкадор" - кіруючая кампанія холдынга":
"Мы адкрылі зборачную вытворчасць у горадзе Ташкент - гэта Узбекістан, які непасрэдна мяжуе з Афганістанам. У іх даволі добрыя адносіны. Пакуль мы збіраем 5 мадэляў, але плануецца, што гэтая лінейка будзе пашырацца з кожным годам. Мы ўжо паставілі 44 адзінкі тэхнікі, гэта толькі першая партыя. Пры гэтым тэхніка не пастаўляецца масава, а з улікам патрабаванняў і інтарэсаў пакупніка".
Праграма візіту шырокая. Высокаму госцю цікавая і праца аграпрамысловага комплексу, у прыватнасці, Абдула Абдула наведае агракамбінат "Дзяржынскі". Прызначаны і перамовы з прэм'ер-міністрам Беларусі Андрэем Кабяковым. Па выніках бакі падпішуць шэраг міжнародных дакументаў.
Джавід Файсал, прэс-сакратар кіраўніка выканаўчай улады Афганістана: "Мы плануем падчас візіту падпісаць пагадненні, у тым ліку з прэм'ер-міністрам, і міністрам юстыцыі Беларусі. Адно з іх паспрыяе развіццю сферы гандлю. Другое накіравана на спрашчэнне візавага рэжыму, каб і бізнесмены маглі выйсці на новы ўзровень супрацоўніцтва".
Летась тавараабарот Беларусі і Афганістана склаў 26 з паловай мільёнаў долараў. У параўнанні з 2015 гэты паказчык вырас на 60 %. А цяперашні візіт дапаможа прасунуцца яшчэ далей. Да гэтага ў аснове нашага экспарту ляжалі нафтапрадукты, лекі і пастаўкі тэхнікі. У зваротным кірунку везлі садавіну і агародніне. Аднак зараз усё ідзе да больш глыбокай кааперацыі, тым больш што вопыт паспяховай працы ў гэтым складаным рэгіёне ў Беларусі ёсць.