Праца воднага транспарту ў Беларусі прайшла жорсткі маніторынг

22 января 2014
Праца воднага транспарту ў Беларусі прайшла жорсткі маніторынг з боку Камітэта дзяржкантролю. Асабіста Аляксандр Якабсон праводзіў праверку. Вынікі кантралёраў не тое што не парадавалі, выклікалі шок нават у журналістаў. Згодна з дакладам, калі не звярнуцца да радыкальных змяненняў у галіне, у найбліжэйшы час усё суднаходства ў краіне проста перастане існаваць. За апошнія гады аб'ём грузаперавозак скараціўся ў разы, а сам знос тэхнікі ў сярэднім складае 75%. Пры гэтым арганізацыі воднага транспарту аштрафаваны амаль на 1 мільярд рублёў. Магчыма, гэта новыя віды лагістыкі.

Як працуе праграма развіцця складанага для нашай краіны транспарту, ведае Уладзімір Каралёў.

Водны транспарт Беларусі - даволі кампактная галіна, якая прадстаўлена 12 прадпрыемствамі. Працуюць там крыху больш за 2 тысячы чалавек. Некалькі гадоў таму ў нашай краіне была створана праграма развіцця гэтай сферы. І ўжо праз два гады рачныя і марскія перавозкі павінны былі выйсці на новы ўзровень працы.

Сяргей Раўнейка, начальнік галоўнага ўпраўлення кантролю за працай галін сферы матэрыяльнай вытворчасці Камітэта дзяржкантролю Беларусі: Дзейнасць Мінтранса ў дадзеным кірунку не вытрымлівае ніякай крытыкі. Мала таго, яе варта прызнаць нездавальняльнай. Тыя невялікія паказчыкі, якія ёсць у галіны, у асноўным грунтуюцца на фундаменце, што быў створаны яшчэ ў савецкія часы.

На думку Камітэта дзяржкантролю, ад Мінтранспарту лагічна было б чакаць эфектыўнага кіравання, згодна з дзяржпраграмай, аднак на справе ва ўсёй галіне адсутнічае вывераная стратэгія. 5 марскіх і 5 рачных суднаў павінны былі з'явіцца яшчэ ў 2010. Яшчэ 3 судны быццам як маглі папоўніць рады паўтара года таму. Толькі ў рэальнасці за апошнія тры гады колькасць судоў паменшылася на 10%.

Здавалася, што можа быць агульнага паміж смеццявозамі і суднаходнай кампаніяй? Аднак у Беларусі гэта аказалася рэальнасцю. Адным з профільных кірункаў прадпрыемства стаў вываз бытавых адходаў.

Вываз смецця на гэтых машынах - аснова заробку адной з суднаходных кампаній. Ад грузаперавозак па вадзе прадпрыемства зарабляе менш за 1%, увесь прыбытак тут прыносіць транспарт дарожны. А гэта офіс іншай суднаходнай кампаніі. У будынку Мінтранса ёй выдзелілі ўвесь першы паверх. Але па паперах прадпрыемства аказалася стратным, і каб хоць неяк заставацца на плаву амаль усе кабінеты ператварылі ў арэндныя офісы.

Сяргей Раўнейка, начальнік галоўнага ўпраўлення кантролю за працай галін сферы матэрыяльнай вытворчасці Камітэта дзяржкантролю Беларусі: Перапрадавалі матэрыялы. Купілі ў адных, перапрадалі афіляванай структуры першых, але са стратай для сябе. Прычым на гэтым кругазвароце будматэрыялаў зараблялі камерсанты. А фрахтовая кампанія несла страты і аплачвала працэнты па крэдыце.

Нягледзячы на тое, што Беларусь дзяржава не марская, рачны транспарт можа прыносіць прыбытак. Толькі на перавозку калійных угнаенняў штогод дзяржава выдаткоўвае 300 мільёнаў долараў. А транспарціроўка вялікіх грузаў - прыярытэт водных відаў.

У найбліжэйшы час Еўрасаюз выдзеліць сродкі на аднаўленне воднага транспартнага калідора Днепр - Вісла - Одэр. Другі калідор - выхад на Рыжскі порт - гэта прамая дарога ў Балтыйскае мора праз Заходнюю Дзвіну. На думку экспертаў, адрадзіць нацыянальнае суднаходства трэба і можна. Калі гэтую нішу ў хуткім часе не зоймуць іншыя кампаніі. Зрэшты, пачуць пазіцыю прадстаўнікоў суднаходных кампаніі нам так і не ўдалося.