Першы беларускі электракар рыхтуецца да серыйнай вытворчасці

3 сентября 2017

Беларусь ужо даўно збірае добры ўраджай і з тэхналагічных палёў. Нядаўні прыклад - чысты выхлап для беларускага аўтапрама. Першы беларускі электракар ужо не проста на хаду, а рыхтуецца да серыйнай вытворчасці. Аб тэрмінах пакуль гаварыць рана, але зялёнае святло дадзена на самым высокім узроўні. Эксперты прагназуюць, што да 2030 года доля рынку электрамабіляў складзе 30%. У нас на ўсю краіну пакуль усяго каля 200 электракараў, а самым буйным і хуткарослым у свеце з'яўляецца кітайскі рынак электрамабіляў. Летась там было рэалізавана больш як 250 тысяч такіх машын, але эталонам у вытворчасці лічаць Амерыку.

На гэтым тыдні Прэзідэнт Беларусі асабіста пратэставаў аўтамабіль Tesla і падзяліўся ўражаннямі. Стварэнне і вытворчасць электрамабіляў Кіраўнік дзяржавы абмеркаваў падчас сустрэч са спецыялістамі Акадэміі навук і міністрам прамысловасці. Дзмітрый Цітоў пракаціўся і на беларускай электра"джыли". Аб уражаннях і перспектывах - у рэпартажы праграмы.

Расказвае Дзмітрый Цітоў.

Гэта кадры 1999 года. Юны, але ўжо багаты Ілан Маск купляе самы хуткі на той час суперкар "Макларэн F1" за мільён долараў. Вядома, не думаючы аб аб'ёме рухавіка і каласальным выдатку паліва на сотню.

Праз 7 гадоў ён пакажа ўсяму свету сваю марку аўтамабіля, але ўжо без звычнага бензабака. Як быццам злавіўшы сябе на думцы, што нафтай 21-га стагоддзя становяцца тэхналогіі.

9 месяцаў каманда нашых інжынераў выношвала беларускага першынца сярод электракараў. Улічваючы сціснутыя тэрміны праекта, прыйшлося ўсталяваць карэйскую батарэю.

Не дарога - відэлец да абеду для Рыгора, які сёння не адчувае цяжкасцей падчас запраўкі свайго электракара. А вось як справы з інфраструктурай у горадзе?

Па дарозе з працы дамоў заязджаем на АЗС - ніякіх прыкмет таго, што тут чакаюць электракары. Едзем на правераныя Рыгорам месцы.

І на наступным пункце ў выхадны электрамабіляў не чакаюць. І яшчэ адна запраўка, якую можна ўбачыць па дарозе на Макаёнка. Гэтым разам спрабуем зарадзіцца, але на месцы электракара прыпаркаваны іншы аўтамабіль.

У Беларусі ўсяго каля 20 такіх заправак. У Амерыцы дзякуючы інфраструктуры на электракары без праблем можна даехаць ад аднаго ўзбярэжжа да другога. Па дарозе можна нават замяніць батарэю на зараджаную. Паводле праекта праграмы развіцця электратранспарту да 2025 году, у нас павінны функцыянаваць больш за 260 станцый. Дыстанцыі паміж імі 50 кіламетраў - цалкам дастаткова, заяўляюць эксперты.

Вырашыць адну з самых складаных праблем чалавецтва (зараду батарэі) павінны на працягу дзесяці гадоў, мяркуюць інжынеры, але прарыў ужо бачны.

Апошняя мадэль Tesla праязджае без падзарадкі 500 кіламетраў. На гэтым тыдні Кіраўнік дзяржавы асабіста пратэставаў электрамабіль. Вынікі тэст-драйва ўразілі Аляксандра Лукашэнку.

Будучыня аўтатранспарту Прэзідэнт закранаў на Усебеларускім народным сходзе летась. На гэтым тыдні з кіраўніцтвам Акадэміі навук і Мінпрама. Электрыфікацыя становіцца ўсё больш актуальнай. На фоне будаўніцтва АЭС мы трапляем у струмень. Адразу некалькі нацыянальных праектаў дадуць магчымасць быць Беларусі ў трэндзе.

У краіне сур'ёзна развіваецца кірунак электробусаў. Першы ўзор новага транспартнага сродку ўжо курсуе па маскоўскіх магістралях. Бо Масква вырашыла вызваліць цэнтр горада ад тралейбусаў, то экалагічна чыстай альтэрнатывай можа стаць распрацоўка Белкамунмаша.

Электракары нясуць дзяржслужбу ў Германіі. Так адна з кампаній па дастаўцы лістоў і пасылак цалкам пераабсталявала свой аўтапарк. Гэта практыка існуе яшчэ з пачатку двухтысячных. Хоць машыныя былі з малым запасам ходу (50-70 кіламетраў), але пры наяўнасці зарадных станцый гэтага дастаткова. Такі бізнес можа пайсці і ў нас, але, на думку экспертаў, для гэтага павінны быць створаныя ўсе ўмовы.

Пакуль і на СТА ўладальнікі электракараў па параду ды дапамогу не прыязджаюць. Па краіне сёння налічваецца ўсяго парадку 200 аўтамабіляў. І спецыфіка рамонту ў іх цалкам іншая, сцвярджае дырэктар станцыі Міхаіл Арэф'еў. Не выключаючы, што прыйдзе час, калі трэба будзе падладжвацца і пад рынак.

Беларускі электрамабіль зараджаецца ад 4 да 6 гадзін. Гэтага хапае на паездку 150 кіламетраў. Разганяецца пакуль да ста кіламетраў за гадзіну. Адказваючы на пытанне аб прыкладным кошце такіх айчынных аўтамабіляў, старшыня прэзідыума Акадэміі навук назваў лічбу ад 12 да 14 тысяч долараў. Зараз стаіць задача выйсці на серыйную вытворчасць.