Пра новаўвядзенні для вадзіцеляў у новым годзе

17 декабря 2017

На гэтым тыдні ў цэнтры ўвагі беларусаў апынуліся адразу некалькі дарожных збораў. Перш расійскія СМІ заявілі, што ўтылізацыя аўтамабіляў падаражэе ўдвая, а гэта прывядзе да росту цэн на новыя машыны.

Праўда, потым Мінпрамгандлю Расіі заявіла, што павышэнне ўтыльзбору будзе малаважным і ніяк не адаб'ецца на кошце машыны. Ці падаражэюць новыя аўто ў нашай краіне ад гэтага?

Дарэчы, у Беларусі сур'ёзна задумаліся адвязаць транспартны падатак ад тэхагляду. Прычына ўсім вядомая: каб пазбегнуць выплаты дарожнага збору, вадзіцелі адмаўляюцца праходзіць тэхагляд, бо заплаціць штраф больш выгадна.

Зараз дэпутаты і спецыяльная камісія якраз распрацоўваюць новы механізм аплаты гэтага падатку. Пра новаўвядзенні для вадзіцеляў у новым годзе раскажа Уладзімір Каралёў.

Апошнія тыдні інспектары ДАІ актыўна праводзяць рэйды - шукаюць машыны, у якіх не пройдзены тэхагляд. Аварыя з загінуўшай дзяўчынкай на праспекце Пераможцаў ускалыхнула грамадства, прымусіўшы па-новаму зірнуць на праблему праходжання, а дакладней, непраходжання ТА. У мінулым выпуску "Галоўнага эфіру" арганізацыя "Белтэхагляд" прывяла статыстыку: з трох мільёнаў машын да іх даехала меней за палову.

Не праходзяць тэхагляд, таму што эканомяць на транспартным зборы. Бо танней заплаціць штраф за адсутнасць стыкера. Гэта разумеюць і ва ўрадзе. Зараз дэпутаты распрацоўваюць новую форму аплаты транспартнага збору.

Андрэй Рыбак, старшыня пастаяннай камісіі па прамысловасці, паліўна-энергетычным комплексе, транспарце і сувязі Палаты прадстаўнікоў Нацыянальнага сходу Беларусі: "Сістэма тэхагляду неэфектыўная. Прапаноўваецца адвязаць ад тэхагляду. Ідэя прывязкі ТА нарадзілася некалькі гадоў таму. Прычына ў тым, каб сэканоміць сродкі на адміністраванне гэтага збору. Але, на жаль, такая эканомія дала негатыўныя вынікі. Колькасць праходжання ТА знізілася. Прапановы такія - адвязацца, зрабіць транспартны збор. Грамадзянін плаціць яго па заяўнічым прынцыпе - праз АРІП, банк, пошту. Сродак кантролю - фотафіксацыя і пры гэтым гнуткасць вось гэтага плацяжу".

У шматлікіх краінах транспартны збор не ўваходзіць у сістэму тэхагляду. Напрыклад, у ЗША ён уключаны ў цану на паліва. Чым больш ездзіш, тым больш плаціш падатак. Пры гэтым цана за літр бензіну ў Амерыцы - меней за долар, або 1,5 рубля за літр. А сістэмы тэхагляду ў некаторых штатах ЗША няма наогул. У шматлікіх краінах Еўропы транспартны падатак плаціцца асобна і залежыць ад аб'ёму рухавіка, конскіх сіл або выкіду шкодных рэчываў у атмасферу. Менавіта таму ў Старым Свеце вельмі папулярныя малалітражкі. Падатак на новы эканамічны аўтамабіль абыдзецца ўладальніку ў 20 еўра за год, пры гэтым можна плаціць не ўсе 12 месяцаў. Падобнае зараз распрацоўваюць беларускія дэпутаты.

Андрэй Рыбак, старшыня пастаяннай камісіі па прамысловасці, паліўна-энергетычным комплексе, транспарце і сувязі Палаты прадстаўнікоў Нацыянальнага сходу Беларусі: "Адной з такіх версій - памесячная выплата транспартнага збору з магчымасцю карэктаваць тыя тэрміны, за якія ты заплаціў. Карыстаешся аўто 3 месяцы на год - плаці за тры. Збіраешся прадаваць аўто - плаці за месяц і прадавай. Сёння гэта такая сумесная пазіцыя ўрада і парламентарыяў, напрацаваны праект указа Прэзідэнта. Я думаю, што адпаведнае рашэнне будзе прынята неўзабаве".

Але ці сапраўды звыш мільёна беларускіх вадзіцеляў пазбягаюць тэхагляду? Дарожная міліцыя заве гэтую статыстыку недакладнай.

У ДАІ згаджаюцца з працэнтамі, але не з лічбамі. Штогод колькасць аўтамабіляў, якія не прайшлі тэхагляд, зніжаецца на 10 %. Прыкладна на 10 % больш кожны год інспектары дарожнай міліцыі выпісваюць штрафы за адсутнасць стыкера на лабавым шкле. Толькі з пачатку года такіх пратаколаў больш як 200 000.

Але пры гэтым сказаць, што па дарогах краіны ездзяць няспраўныя машыны, таксама няслушна. За гэты год у зводках ДАІ значыцца амаль 3000 аварый. І толькі ў 19 выпадках (а гэта 0,5 %) аўтамабілі былі тэхнічна няспраўныя.

Таму ў ДАІ статыстыку Белтэхагляду завуць недакладнай. Напрыклад, там не ўлічваюць машыны, якія і ТА не праходзяць, і па дарогах не ездзяць. У Беларусі зарэгістравана тры мільёны машын, але колькі з іх прастойвае ў дварах і гаражах, - невядома. Шматлікія лічаць за лепшае не ўтылізаваць старое аўто, бо за гэта таксама трэба плаціць. Таму кожную вясну і вырастаюць жалезныя "пралескі", якія пасля дзяржава ўтылізуе за свой кошт.

Дарэчы, на гэтым тыдні расійскія СМІ паведамілі пра падаражэнне ўтылізацыйнага збору да 125 %, што, несумнеўна, адбілася б на цане новай машыны. Зрэшты, у Мінпрамгандлю Расіі гэтую інфармацыю аспрэчылі і заявілі, што з новага года падаражэнне складзе не болей за 17 %. А гэта каля 10 долараў, што ніяк не адаб'ецца на цане новых аўто. Ці так гэта будзе, пакажа наступны год, які для беларускіх вадзіцеляў абяцае быць насычаным пераменамі.