Новая аўтаафера. Расследаванне "Галоўнага эфіру"

3 декабря 2017

Аўтамахляр - здавалася б, гэтай фразай нікога не здзівіш: існуюць дзясяткі, калі не сотні, спосабаў падману пакупнікоў. На гэтым тыдні стала вядома яшчэ аб адной аферы. Аўтарынкі Беларусі зноў атакавалі новыя машыны з Расіі.

Седаны і красоверы амаль без прабегу, але каштуюць танней, чым аналагічныя мадэлі ў аўтасалонах Беларусі і Расіі. Наша здымачная група разам з калегамі з партала abw.by заняліся тэмай і знайшлі ў продажы закладныя аўтамабілі. Радавая праверка ВІН-нумару нічога не дала, але вось праверка праз рэестр Федэральнай натарыяльнай палаты Расіі выявіла падвох. Уладзімір Каралёў высветліў, што такая схема не сёння прыдумана і ў Старым Свеце нават мае сваю назву.

Італьянская схема - менавіта пад такой назвай гэты від махлярства вядомы ў Еўропе. Такая афера на тэрыторыі Беларусі ў такіх маштабах яшчэ не сустракалася. Радавы матэрыял рэпарцёра abw.by ў выніку выліўся ў цэлае расследаванне.

Юрый Гладчук, карэспандэнт abw.by:

"Мы паехалі на аўтарынак "Малінаўка" здымаць звычайны рэпартаж - што прадаецца, якія цэны. Нічога асаблівага. І бачым, што ў цэнтры пляцоўкі стаяць новыя аўтамабілі з Расіі. Зараз такая сітуацыя, што не вельмі выгадна прыганяць. Таму што утыльзбор дарагі, цэны выраўнаваліся ў дылераў. А тут іх цэлы рад стаіць. І ходзіць чутка ў іншых прадаўцоў, што гэтыя машыны крэдытныя".

Радавая праверка ВІН-нумару нічога не дае. Нават ДАІ ставіць гэтыя машыны на ўлік. Але вось, калі самому праверыць аўтамабіль у федэральным рэестры, адразу становіцца зразумела, чаму амаль новыя машыны з расійскага аўтасалона так танна каштуюць.

Федэральны рэестр апавяшчэнняў аб закладзе рухомай маёмасці знаходзіцца ў свабодным доступе, яго не складана знайсці ў Інтэрнэце. Заходзім у раздзел "Знайсці ў рэестры", тут выбіраем пункт "Па інфармацыі аб прадмеце закладу". Уводзім ВІН-нумар. Уводжу буйна Z94G2811DHR047709.

6 верасня Шэрын Спартак Віктаравіч пакінуў гэты аўтамабіль пад заклад у расійскім Сучасным камерцыйным банку - хутчэй за ўсё, аўтамабіль набыты ў крэдыт або растэрміноўку.

Пасля таго, як у Інтэрнэце з'явіліся артыкулы, якія выкрываюць гэту дзейнасць, многія аферысты залеглі на дно. Зараз і гэта аб'ява ліквідавана, а тэлефон прадаўца недаступны. Але перш, чым ён знік, з ім атрымалася пагаварыць па тэлефоне.

Праверка ВІН-кода яшчэ двух аўтамабіляў, прыгнаных у Мінск, паказала аналагічны вынік. Нескладана здагадацца, што за гэтыя машыны іх пакуль адзіны ўладальнік не выплаціў увесь кошт.

Яўген Грачоў, юрыст abw.by:

"Калі ў расійскім банку аформлены дагавор закладу, то, згодна з гэтым дагаворам, асоба не мае права адчужаць машыну трэцім асобам. І ўжо тым больш, вывозіць гэты аўтамабіль. У нашым выпадку банк не ведае, што машына пераходзіць трэцім асобам і звяртаецца ў суды, якія прызнаюць правы банка на гэтыя аўтамабілі. Нават нягледзячы на тое, што яны стаяць на беларускай рэгістрацыі. Таму, якія шанцы выйграць суды беларускім аўтааматарам - вельмі спрэчны момант".

Што будзе, калі першы ўладальнік машыны прадасць яе і перастане гасіць крэдыт? Банк мае права звярнуцца ў суд і арыштаваць аўтамабіль, альбо перакінуць пагашэнне крэдыту на новага ўладальніка, але гэта пры ўмове, што і банку, і гаспадару аўто вядомы факт закладу.

Яўген Грачоў, юрыст abw.by:

"Ужо ёсць канкрэтныя рашэнні расійскіх судоў, па якіх вынесеныя рашэнні аб канфіскацыі даных аўтамашын, змешчаных на беларускай рэгістрацыі. З усяго гэтага зробленая выснова, што, калі расійскія банкі пачнуць звяртацца ў суды, то гэтая тэндэнцыя набудзе масавы характар. Таму што ў адпаведнасці з Кішынёўскай канвенцыяй, удзельнікам якой з'яўляецца Беларусь, Беларусь прызнае рашэнне расійскіх судоў і не аспрэчвае законнасць такога рашэння".

Колькі такіх ашуканых беларускіх пакупнікоў - пакуль ніхто не бярэцца сказаць. Але яны ўжо аб'ядноўваюцца для звароту ў пракуратуру.

Аляксей Хвашчынскі, галоўны рэдактар abw.by:

"Як мінімум 30 чалавек, а то і больш, звярнуліся да нас у рэдакцыю. Значыць, што яшчэ як мінімум некалькі дзясяткаў аўтамабіляў знаходзіцца ў закладзе расійскіх банкаў, проста гэта пакуль не ведаюць. Нам вядомыя выпадкі, калі чалавек на закладным аўтамабілі спрабаваў выехаць на адпачынак на тэрыторыю Украіны, і апынулася, што аўтамабіль знаходзіцца ў базе вышуку Інтэрпола. Гэта значыць, што расійскі банк, мабыць, пасля нейкай праверкі, убачыў, што ў яго ёсць аўтамабіль у закладзе, падаў у базу. Змясціў аўтамабіль. Чалавек пакуль пазбавіўся аўтамабіля на 4 месяцы".

Вы можаце з упэўненасцю сцвярджаць, што купілі чыстую машыну? А такія аўто (новыя, амаль без прабегу, таннейшыя, чым у аўтасалоне) заўсёды прыцягваюць увагу пакупнікоў.

А гэта значыць, што ў Беларусі з'явіўся яшчэ адзін уладальнік закладнога аўто. Машына каштавала 39 000 долараў, на 6 тысяч танней, чым у афіцыйным аўтасалоне Мінска. Не выключана, што гэтымі днямі машыну ставяць на беларускія нумары.

Дзмітрый Ткачоў, старшы інспектар па вышуку УДАІ Мінска:

"У ДАІ няма базы, каб паглядзець машыну на прадмет знаходжання ў закладзе. Раней быў закон аб закладзе, ён спыніў сваё дзеянне і зараз гэтыя звесткі ў базу не ўносяцца. Што ж датычыцца знаходжання на тэрыторыі РФ, то ў нас такіх звестак няма".

На чый бок устане феміда ў такіх справах, пакажа час. Але ўжо відавочна, што рана або позна іскі па такіх справах дайдуць у суды. Пакуль мы рыхтавалі гэта расследаванне, стала вядома, што новыя аўтамабілі, прыгнаныя з Расіі, пакінулі аўтарынкі сталіцы, а ўладальнікі машын перасталі адказваць на тэлефанаванні. Але вось дзе ізноў з'явяцца гэтыя навінкі аўтасалона - нікому не вядома.