Канцэпцыя лічбавай трансфармацыі адукацыі: што чакае навучанне i як будуць выглядаць класы будучыні?

28 ноября 2018

Высокія тэхналогіі ў адукацыі: робататэхніка, Інтэрнэт, дапоўненая рэальнасць і 3D-друк. Сёння айчыннай сістэме адукацыі прапануюцца для ўкаранення праекты, пра якія яшчэ ўчора можна было толькі марыць. Інтэрактыўна знаёміцца з гістарычнымі артэфактамі, каб даведацца больш аб іх гісторыі, вывучаць геаграфію з дапамогай віртуальных экскурсій. Друкаваныя падручнікі замяшчаюцца лічбавымі сэрвісамі, а лічбавая бібліятэка сённяшнім школьнікам і студэнтам даступная нават у адсутнасці сапраўднай бібліятэкі дома. Павышэнне эфектыўнасці і якасці адукацыі - адзін з галоўных прыярытэтаў дзяржпалітыкі. Роўна як і курс, узяты на пабудову IT-краіны. Усё гэта патрабуе хуткага тэхналагічнага абнаўлення. Ці залежыць гэта толькі ад дзяржавы? Або з адукацыйным сегментам павінен мець устойлівыя дзелавыя сувязі і беларускі бізнес, асабліва які прадстаўляе IT-сферу?

У адрозненне ад хістанняў фінансавых рынкаў, рынак адукацыйных паслуг застаецца стабільным і абароненым ад уплыву геапалітычных фактараў, а значыць, прывабны для інвестара. Ад такога супрацоўніцтва выйграюць усе: настаўнікі, якія ўзялі на ўзбраенне сучасныя тэхналогіі, вучні, працэс навучання для якіх стане больш інтэрактыўным і цікавым, а значыць, павялічыцца іх уцягнутасць. Выйграе і дзяржава. Па-першае, дзякуючы высакакласным спецыялістам. А па-другое, новыя тэхналогіі сёння - гэта сучасныя прадпрыемствы і канкурэнтаздольныя прадукты заўтра. У Беларусі ўжо распрацавана канцэпцыя лічбавай трансфармацыі адукацыі. Да канца года яе плануюць пачаць укараняць па ўсёй краіне. Школа - ВНУ - вытворчасць. Пра сінтэз адукацыі і высокіх тэхналогій - рэпартаж Вікторыі Антоненкавай.

Праграмаванне як новая грамата. Навучыўшыся выводзіць літары, дзеці пішуць камп'ютарныя праграмы. Удзельнікі праекта Е-Kids у свае 10 гадоў самастойна ствараюць мультфільмы і гульні, будуюць робатаў. У аснове адна з самых папулярных моў праграмавання - скрэтч. Праграма знаёміць школьнікаў з асновамі праграмавання, развівае іх творчыя здольнасці, логіку і мышленне.

Мастацкія сюжэты, геаметрычныя фігуры, партрэты гістарычных дзеячаў ажываюць у прасторы. У адной са сталічных гімназій на ўроках выкарыстоўваюць лічбавыя тэхналогіі. Побач з кнігамі планшэты, віртуальныя ачкі, з дапамогай якіх дойлідства сярэдневяковых гарадоў можна ўбачыць у панарамным выглядзе - на 360 градусаў, не пакідаючы клас.

 

Калі сацыяльныя сеткі становяцца навуковымі блогамі, смартфоны і планшэты - дадатковымі рэсурсамі на ўроках. Вывучэнне гісторыі, матэматыкі, біялогіі пераходзіць у 3D-фармат. Менавіта так лічбавыя тэхналогіі выводзяць беларускую адукацыю на новы ўзровень. Такія задачы сёння абмяркоўвалі і педагогі на выставе "Інфармацыйныя тэхналогіі ў адукацыі".

3 дні, 5 пляцовак, больш за 70 спікераў і амаль 2 тысячы ўдзельнікаў. Міжнародная спецыялізаваная навукова-тэхнічная выстава-форум "Інфармацыйныя тэхналогіі ў адукацыі" аб'яднала самыя сучасныя распрацоўкі, якія ўжо ўкаранілі ў навучальны працэс.

Школа сучаснасці і школа будучыні. Тое, аб чым некалькі гадоў таму толькі марылі, сёння рэальнасць. Электронная сістэма маніторынгу паспяховасці, тэсціравання і ліквідацыі прабелаў у ведах, дыстанцыйнае навучанне - тэхналогіі дапамагаюць педагогам і вучням працаваць больш прадукцыйна, асвойваць матэрыял больш хутка і цікава. Так, праект кампаніі Velcom "Воблачны клас" дазваляе істотна сэканоміць на электраэнергіі і скараціць выдаткі на абсталяванне камп'ютарнага класа. У рамках паслугі школам будуць даваць аблегчаныя версіі камп'ютараў беларускай вытворчасці без цвёрдых дыскаў. Уся інфармацыя і праграмы размяшчаюцца "ў воблаку" - на серверах дата-цэнтра Velcom. Кошт аднаго рабочага месца, уключаючы найноўшы "тонкі" камп'ютар, рэсурсы воблака і ліцэнзійнага ПЗ, параўнальная з коштам гульнявой клавіятуры.

Штогод IT-перакваліфікацыю праходзяць сотні педагогаў. Сёння ў рамках форуму ITE 2018 прайшло і ўзнагароджанне 200 лепшых педагогаў з розных куткоў нашай краіны.

Узнагароджвае Парк высокіх тэхналогій - галоўны лічбавы хаб краіны. Асаблівую ацэнку атрымала тая самая праграма Scratch. На яе аснове настаўнікі Глыбоцкай раённай гімназіі пабудавалі навучанне і пры садзейнічанні Парка высокіх тэхналогій укаранілі ў адукацыйны працэс. Праграма дазволіла нават самым вучням малодшых класаў засвоіць асновы праграмавання.

У сучасным свеце інфармацыйныя тэхналогіі паўсюль. Нездарма побач са словам "эканоміка" зараз усё часцей ёсць слова "лічбавая". Рабатызацыя ахапіла прамысловасць, IT-платформы выцясняюць традыцыйны гандаль. Пра гэта Аляксандр Лукашэнка год таму гаварыў і з беларускімі навукоўцамі. У навуцы сёння без тэхналогій нікуды. Таму вядучыя прадстаўнікі IT-сферы падключаюцца да ўдасканалення навучальнага працэсу ў ВНУ і імкнуцца інвеставаць у беларускую адукацыю.

За апошнія 5 гадоў з'явіліся 30 новых спецыяльнасцяў, якія ахопліваюць IT-сферу, і гэта толькі ў сферы вышэйшай адукацыі.

Робячы стаўку на моладзь, мы не забываем і вучыць яе па-новаму, каб тэорыя не адрывалася ад практыкі. Адкрываюцца сучасныя лабараторыі. Сёння развіццё лічбавай эканомікі - гэта не проста назва, гэта самае галоўнае - кваліфікаваныя і кампетэнтныя кадры. Зразумела, новыя праграмы для школы і ВНУ 21 стагоддзя трэба падтрымліваць і фінансава. І тут не толькі грошы з дзяржказны. Падключацца гатовыя і нашы IT-кампаніі. Разглядаецца магчымасць накіроўваць сродкі з фонду Парка высокіх тэхналогій у ВНУ. Бо, па сутнасці, многія спецыялісты прыйдуць пасля працаваць да іх або на профільныя вытворчасці, каб нам рыхтаваць не проста тэарэтыкаў, а добрых практыкаў - спецыялістаў.