"Кайман". Найноўшая беларуская распрацоўка

21 мая 2017

І яшчэ адна рыска да інвестыцый у бяспеку. Расходы ўсіх краін свету на абарону вось ужо які год перавышаюць - удумайцеся! - паўтара трыльёна долараў. Гэта яшчэ адзін доказ, што ўсе цвяроза ацэньваюць цяперашняе становішча спраў у свеце і неабходнасць трымаць порах сухім.

З гэтага года Беларусь упіша сябе ў гісторыю ВПК і як стваральнік лёгкабраніраванай машыны з высокай праходнасцю. Драпежнік з Барысава "Кайман" прызначаны для разведвальна-дыверсійных аперацый, патрулявання і суправаджэння калон, правядзення міратворчых і іншых аперацый. Найноўшую беларускую распрацоўку ўпершыню пакажуць на парадзе 3 ліпеня.

Так што ж уяўляе сабой барысаўскі драпежнік і хто яго стваральнікі? Ведае Алеся Высоцкая.

Аб драпежніку з Барысава ўжо ходзяць легенды: нібы падняцца можа хоць на стромую сцяну, пройдзе нават там, дзе загразне танк.

Мы ў Барысаве на легендарным "140-ым рамонтным заводзе", пабудаваным у маі 43-га года па асабістым даручэнні Сталіна.

Вось ён - прыгажун. Яшчэ сохне фарба. Нанесены камуфляж. Машына гэтымі хвілінамі як раз рыхтуецца да выставы. Беларускі "Кайман" можа нават плаваць, як сапраўдны драпежнік.

Знаёмцеся - галоўны канструктар прадпрыемства Вольга Пятрова. Сваім незвычайным знешнім выглядам, высокай праходнасцю бранявік абавязаны - так, менавіта дзяўчыне.

Вольга Пятрова, галоўны канструктар ААТ "140 рамонтны завод": "Упершыню на нашым заводзе гэта было зроблена. Раней мы займаліся рамонтам. Машына цалкам вырабленая з нуля. Мы асвоілі тэхналогію зваркі бранявога корпуса. Абсталяванне было выраблена спецыяльнае. Гэта першае. А другое - у сваім класе гэта адзіная машына ў свеце, якая можа пераадольваць водныя перашкоды. Тым больш з ходу".

Да рэплік, маўляў, не жаночая гэта справа, Вольга прывыкла. Як пазней скажа нам дырэктар завода Аляксандр Чуракоў, Вольга апынулася з мужчынскім характарам. Фору дасць любому. Валявая, умее арганізаваць калектыў. Таленавітай моладзі - зялёнае святло.

Сам Аляксандр Іванавіч, як чалавек ваенны, дасягненнямі не прывык выхваляцца.

Асабліва, калі стварыць лёгкую браніраваную машыну ўласную - беларускую - было даручэннем Кіраўніка дзяржавы.

Як заўважыў тады Прэзідэнт, усе калісьці пачынаюць з рамонту, а прыходзяць да ўласных распрацовак. Так і здарылася.

Аляксандр Чуракоў пачынаў калісьці яшчэ ў рамонтным батальёне. Ведае моцныя і слабыя бакі ваеннай тэхнікі. З узброеных сіл у званні палкоўніка прыйшоў сюды. Вось ужо сем гадоў кіруе прадпрыемствам.

Марыў, што завод зламае стэрэатыпы рамонтнага. І ў Беларусі стануць гаварыць аб разведвальна-дазорнай тэхніцы з Барысава.

Стварыць машыну спрабавалі многія, а атрымалася ў іх. У моладзь паверылі. Вольга скончыла БНТУ. На завод прыйшла, каб набрацца вопыту ў канструіраванні. Тут ужо дзевяць гадоў. Распрацоўка браневіка з нуля заняла тры гады.

У серыйных браневіках карпусы ўнікальныя, як і самі машыны. Шмат у чым - заслуга інжынера-канструктара Максіма Гурыновіча.

Машына здольная ўсцерагчы экіпаж ад куль і асколкаў. У лабавой частцы "Каймана" абарона вышэйшая, чым у БТР-80. Браня пятага класа, упэўнена трымае бранябойна-запальныя кулі снайпера. Прадугледжаная ў "Каймана" і абарона ад мін – падлога ў месцах размяшчэння дэсанта і экіпажа ўзмоцнена бранёй.

Сяргей Лабецкі чалавек нешматслоўны, прынамсі, перад тэлекамерай. Але і менавіта яго задачай было даць здольнасць "Кайману" плаваць як сусветнаму рэкардсмену - з хуткасцю 8 кіламетраў за гадзіну.

У канструктарскім аддзеле завода -14 чалавек. Сярэдні ўзрост па камандзе 33 гады. Амаль усе з адной ВНУ - БНТУ. Аляксандр Ланкевіч - з сям'і вайскоўцаў. З дзяцінства з ваеннай тэхнікай. Гаворыць, пры распрацоўцы "Каймана" акцэнт рабілі на яго надзейнасць. І каб паправіць несур'ёзную баявую траўму мог экіпаж прама ў полі.

Гэта машына, якой не патрэбныя дарогі. У сваім класе "Кайман" таннейшы за большасць канкурэнтаў пры высокай баявой эфектыўнасці. Яму праракаюць прыгожы маркетынг. За рулём бронемашыны пабывалі не толькі нашы вайскоўцы, але і зорка Галівуда - універсальны салдат - Дольф Лундгрэн.

З выгляду непрыступная і грозная машына. Але ўсярэдзіне ўражанне змяняецца цалкам. Асабліва, калі бачыш на панэлі зайчыка і чарапашку. Мы адразу падумалі, што руку да гэтага прыклала жанчына. Аказалася - не. Калі націснуць зайку - машына будзе жвавая і хуткая. Чарапаха - павольная і ціхая.

Зайчык на панэлі - прапанова мужчынская. Для прастаты. Машына, дарэчы, магчымая і ў грамадзянскім выкананні - для аматараў палявання і рыбалкі.

"Кайман" паспяхова прайшоў выпрабаванні. І на заводзе чакаюць рашэння аб прыняцці яго на ўзбраенне. Упершыню шырокай публіцы драпежніка з Барысава прадставілі на найбуйнейшай ва ўсходне-еўрапейскім рэгіёне выставе ваеннай тэхнікі і ўзбраення MILEX-2017. Беларусь, як гаспадыня маштабнага ваеннага форуму, падбала аб годным паказе сілы і мошчы беларускай дзяржавы. Выставу па праве назвалі ваенна-палітычнай падзеяй.

Сяргей Гурулёў, старшыня Дзяржаўнага ваенна-прамысловага камітэта Беларусі: "Выконваючы задачу, пастаўленую Прэзідэнтам, мы па многіх узорах і кірунках выйшлі на поўны цыкл. Гэта значыць распрацоўка, вытворчасць і рэалізацыя на ўнутраны рынак і знешні. На асноўнай пляцоўцы "Мінск-Арэна" толькі новыя ўзоры. Больш як 90. Гэта і сродкі рухомасці, сродкі радыёлакацыі, радыёразведкі і электроннай барацьбы, сродкі паражэння, якіх у нас не было".

“Кайман” тым часам рыхтуе святочны камуфляж. Разам з іншымі ўзорамі найноўшай тэхнікі беларускія браневікі пакажуць сябе ва ўсёй красе на парадзе ў Дзень Незалежнасці Беларусі.