Дарожная міліцыя ініцыіруе змяненні ў закон "Аб правілах дарожнага руху"

13 мая 2018

Ініцыятывы ДАІ, гатоўнасць беларусаў да змяненняў у ПДР і міжнародны вопыт: усё па паліцах раскладзе наш карэспандэнт, таксама вадзіцель Аляксандр Камовіч.

Правілы дарожнага руху часам называюць законам жыцця. Парадак дня фарміруе менавіта сітуацыя на трасах, таму Дзяржаўтаінспекцыі прыходзіцца ўдасканальваць законы. Сёння ў ДАІ ініцыіруюць змяненні ў ПДР, якія зараз вынесены на грамадскае абмеркаванне.

А зараз паспрабуем разабраць кожны пункт.

Першы. Магчымасць здаваць экзамен на аўтамабілі з аўтаматычнай каробкай перадач - адна з ініцыятыў. І, варта сказаць, самая чаканая. Да гэтага пытання ў ДАІ прыйшлі пасля шматлікіх зваротаў. Сёння рынак аўтамабіляў шырока прадстаўлены так званымі аўтаматамі. Аб зручнасці гэтай сістэмы лішні раз нагадваць не трэба. Таму магчымасць здаваць экзамен на больш звыклай трансмісіі спросціць жыццё для многіх аўтааматараў.

Павел Бекеш, намеснік дырэктара па вучэбна-вытворчай рабоце ААТ "ЦАВК":

"Калі чалавек выбірае аўтамабіль з аўтаматычнай каробкай перадач, то, вядома ж, садзіць яго на механіку немэтазгодна, гэта будзе небяспечна для іншых вадзіцеляў. Многія адцягваюць увагу на гэта, у прыватнасці, пераключэнне перадач стварае праблемы".

Калі гэты варыянт беларусы адобраць і яго падтрымаюць заканадаўцы, то ў такім разе вадзіцельскае пасведчанне будзе выдавацца з адпаведнай пазнакай. Гэта значыць, што вадзіцель можа кіраваць выключна аўтамабілем з аўтаматычнай каробкай перадач. Адзначу, гэтую ініцыятыву ўжо даўно прасоўвалі і самі аўташколы.

У краінах Еўропы такія экзамены ўжо даўно ўведзены ў практыку. Часта такімі паслугамі карыстаюцца дзяўчаты або тыя, хто не ўпэўнены ў сваіх сілах на механіцы.

Другі момант - гэта пытанне так званых бестэрміновых вадзіцельскіх пасведчанняў. Іх выдавалі ў часы СССР, а таксама ў Беларусі да 1995 года. У такіх дакументах не выстаўляўся тэрмін дзеяння. Адсюль вынікае адразу некалькі праблем. Часта такія дакументы падрабляюць. Акрамя таго, уладальнікі бестэрміновага бонуса ігнаруюць працэдуру медагляду.

Аляксандр Цагельнік, намеснік начальніка УДАІ МУС Беларусі:

"Мы гэтыя пасведчанні зараз прызнаём, але ўзнікае шэраг праблемных пытанняў. Па-першае, вызначыць асобу вадзіцеля па фатаграфіі не ўяўляецца магчымым. 24 гады таму дакументы выдаваліся, некаторыя 50 гадоў таму. І, вядома ж, цяжка апазнаць".

Акрамя таго, бестэрміновыя правы не лічацца ў агульнай базе ДАІ, таму часам вадзіцеляў прыходзіцца адвозіць у аддзяленне міліцыі, каб высветліць асобу. Працэдура не з самых прыемных. Сёння дарожная міліцыя прапаноўвае прызнаць такія дакументы несапраўднымі з 2020 года.

Трэці пункт - пытанне аб выдачы міжнародных пасведчанняў. У большасці краін Паўднёва-Усходняй Азіі і Блізкага Усходу без міжнародных правоў не ўдасца ўзяць аўтамабіль у арэнду, а ў асобных язда з нацыянальным дакументам не дазволена. Таму зацікаўленым аўтамабілістам будзе дадзена магчымасць атрымаць правы міжнароднага ўзору.

І самая неадназначная, на думку беларусаў, прапанова дарожнай міліцыі - увод штрафных балаў. Гэта значыць, што за кожнае парушэнне будзе налічвацца бал. Ад 1 да 4 у залежнасці ад сур'ёзнасці правіннасці. Сабраў за год 15, пазбаўляешся правоў на паўгода. Аргумент, які выстаўляе ДАІ, прапаноўваючы гэты варыянт, - пагаршэнне дарожнай сітуацыі. З пачатку года ў ДТЗ загінулі 152 чалавекі.

Аляксандр Цагельнік, намеснік начальніка УДАІ МУС Беларусі:

"Я лічу (і гэта пацвярджаецца практыкай), што любое парушэнне, нават калі яно будзе самае малазначнае, калі яно паўтараецца шматкроць, то прывядзе да цяжкіх наступстваў. Гэта значыць будзе ўчынена ДТЗ, якое можа прывесці да гібелі або траўміравання людзей. Гэтую сітуацыю мы б хацелі спрафілактаваць і прымусіць грамадзян адмовіцца ад сістэматычнага парушэння ПДР".

Трэба сказаць, што такая ініцыятыва выклікала сур'ёзныя рознагалоссі паміж вадзіцелямі. На прававым партале аўтааматары пакідаюць неадназначныя каментарыі.

Хтосьці ўбачыў у гэтым залішні кантроль і ўскладненне працы, хтосьці поўнасцю падтрымлівае - маўляў, парушальнікаў стане менш. Адзначу, меркаванні падзяліліся не толькі ў інтэрнэце.

Для параўнання і поўнасці карціны зноў-такі можна вывучыць міжнародны вопыт.

ДАІ прапаноўвае ўвесці катэгорыю правоў для ўладальнікаў усюдыходаў і квадрацыклаў. Аб праблеме такіх вадзіцеляў не раз гаварылі на самых розных узроўнях. Журналісты маляўніча распавядалі, што ўчыняюць уладальнікі мотаўсюдыходаў, і аб наступствах такіх забаў. Часта такая катэгорыя людзей проста не гатовая да язды на спецыфічным транспарце, адсюль узнікаюць і праблемы з законам.

Усе новаўвядзенні, прапановы, вядома ж, заснаваныя на практыцы жыцця. Шмат у чым спецыялісты дарожнай міліцыі абапіраюцца і на вопыт замежных калег. Акрамя таго, шмат карыснай інфармацыі ў ДАІ запазычылі пасля звароту грамадзян. Пакуль усе гэтыя ініцыятывы знаходзяцца на стадыі грамадскага абмеркавання. Таму кожны беларус сёння можа пакінуць сваё меркаванне і, магчыма, паўплываць на дарожную сітуацыю.