У Беларусь забаранілі ўвоз аўтамабіляў старэйшых за 2007 год

18 января 2015

У гутарках з дэпутатамі і з сенатарамі гучала і яшчэ адна актуальная тэма - Еўразійскага эканамічнага саюза. Не сакрэт, што маштабны праект пакуль далёкі ад ідэальнай мадэлі. Сваё бачанне перспектыў беларускі бок выказаў у звароце Кіраўніка дзяржавы да прэзідэнтаў краін саюза. Мы выступаем за максімальную лібералізацыю эканамічнай дзейнасці ў саюзе і поўную адмену абмежаванняў. Пры гэтым беларускаму ўраду пастаўленая задача максімальна абараняць нацыянальныя інтарэсы ў ЕАЭС.

Гэтая тэма напроста датычыцца адзінага рынку Еўразіі. У Беларусь забаранілі ўвоз аўтамабіляў старэйшых за 2007 год. Такімі загалоўкамі на гэтым тыдні інтэрнэт-рэсурсы ўзрушылі грамадскасць. Аўтары спасылаліся на новы тэхнічны рэгламент Мытнага саюза, які ўвайшоў у сілу з першага студзеня. Праўда гэта ці не, у якім стане зараз знаходзіцца аўтарынак краіны і чаму аўтасалоны рыхтуюцца да барацьбы за выжыванне? У нюансах дакумента і перспектывах галіны разбіраўся Якаў Бута.

Новы тэхрэгламент - гэта 465 старонак патрабаванняў, якім павінна адпавядаць выпушчаная ў краінах саюза або прывезеная з-за мяжы машына. Дакумент увайшоў у сілу першага студзеня, але яго змест удзельнікам аўтамабільнага рынку вядомы ўжо даўно: тэхрэгламент зацвердзілі яшчэ ў адзінаццатым годзе. Таму ніякіх нечаканасцяў для бізнесу няма. Юрасобы і раней афармлялі сертыфікаты на кожную мадэль аўтамабіля, якая ўвазілася ў Беларусь.

Сяргей Пракопаў, начальнік аддзела мытнага афармлення і сертыфікацыі аўтамабільнага холдынгу:

"Калі сертыфікаты былі атрыманыя да ўваходжання ў сілу адзінага тэхрэгламента МС, то яны могуць працягнуць працу лёгка, але на новыя мадэлі, якія будуць завозіцца пасля 1 студзеня, на іх неабходна будзе атрымліваць новыя адабрэнні тыпу транспартнага сродку".

Што датычыцца фізічных асоб, гэта значыць простых беларусаў, то змены ўсё ж ёсць. Але не такія радыкальныя, як пісалі некаторыя СМІ.

У Дзяржстандарце ўпэўніваюць: забароны на ўвоз аўтамабіляў старэйшых за 2007 год няма. Можна прыгнаць машыну і больш ранняга выпуску, як, напрыклад, вось гэтую. Толькі тады трэба будзе даказаць, што яна адпавядае экалагічным нормам "Еўра-4" або вышэйшым.

Але стварэнне гэтай самай сістэмы доказу яшчэ знаходзіцца на завяршальнай стадыі. У Дзяржстандарце абяцаюць ужо ў лютым падаць дакладны алгарытм дзеянняў.

Валерый Гурэвіч, першы намеснік старшыні Дзяржаўнага камітэта па стандартызацыі Беларусі:

"Зараз намі праводзяцца вызначаныя кансультацыі для таго, каб канчаткова завяршыць падрыхтоўчы этап. Кожны ТС старэйшы за 2007 год павінен будзе суправаджацца дакументамі, якія пацвярджаюць гэта. Або гэта будуць неабходныя выпрабаванні, якія будуць праводзіцца ў лабараторыях, якія будуць вызначаныя Дзяржстандартам".

Гэтым часам эксперты папярэджваюць пра больш актуальныя пагрозы для нашага аўтарынка. Паводле звестак Беларускай аўтамабільнай асацыяцыі, за мінулы год у краіну ўвезена амаль пяцьдзясят тысяч новых аўтамабіляў. Для параўнання: гэта больш як за 2012 і 2013 год разам узятыя. Але, уздыхаюць у беларускіх аўтасалонах, большая частка грошай пайшла іх расійскім канкурэнтам.

Сяргей Варывода, член праўлення Беларускай аўтамабільнай асацыяцыі:

"Толькі ў 4-м квартале мінулага года вывезена ў аплату аўтамабіляў - як новых, так і ўжываных - у Расію ад 600 да 700 млн долараў ЗША. На жаль, гэта не толькі паўплывала на стабільнасць валютнага курсу, але і прывяло да таго, што значная частка прыбыткаў нашага бюджэту перацякла ў эканоміку іншай краіны".

Пад пагрозу сёлета патрапіла і беларуская аўтамабільная выстава. Пра гэта ў эфіры нашага канала на гэтым тыдні заявіў арганізатар "Мотаршоу". Прадстаўнікі беларускага аўтабізнесу робяць жахлівыя прагнозы на 2015 год.

Дзмітрый Ярота, эксперт аўтамабільнага рынку:

"Для аўтамабільнага рынку гэта свайго роду трагедыя.

Прагноз такі, што на працягу найбліжэйшага года дакладна, а можа, і больш, будзе стагнацыя. Затаварванне адбылося, ніхто не ведае наогул, як машыны будуць прадавацца".

Што прапаноўвае аўтабізнес? Па-першае, не прымаць рашэнняў, якія правакуюць адток капіталу і вываз валюты з краіны. Абмежаванні ў працы імпарцёраў падштурхоўваюць беларусаў ехаць па куплю аўтамабіляў за мяжу. Па-другое, трэба больш настойліва абараняць свае інтарэсы ў рамках інтэграцыйных стварэнняў накшталт Еўразійскага эканамічнага саюза. Напрыклад, абмежаваць увоз некаторых машын. Інакш аўтамабільныя шоп-туры ў Расію будуць працягвацца.

Пакуль жа беларускія аўтадылеры загойваюць раны і распрадаюць складскія астаткі па старых цэнах. Але нават яны зараз вышэйшыя за расійскія. Што будзе далей, ніхто не ведае, але аўтасалоны ўжо падрыхтаваліся да барацьбы за выжыванне на рынку.