Краіна напярэдадні вялікай выбарчай кампаніі "Змрочнае маўчанне"

29 марта 2015

Менавіта так на адыходзячым тыдні кіраўнік ЦВК Лідзія Ярмошына апісала паводзіны большасці палітычных партый і грамадскіх аб'яднанняў краіны напярэдадні вялікай выбарчай кампаніі гэтага года.

Паводле слоў Ярмошынай, адзіныя, хто ўжо выявілі сябе як арганізаваная палітычная сіла і сур'ёзна заняліся падрыхтоўкай да кампаніі - гэта "Белая Русь" і БРСМ. У краіне сёння больш за 2 тысячы грамадскіх аб'яднанняў і 15 палітычных партый. Але ці ведаюць іх беларусы і, самае галоўнае, ці давяраюць? 

Давайце звернемся да вынікаў сацыялагічнага даследавання, якое правялі навукоўцы Інстытута сацыялогіі Акадэміі навук.

Такім чынам, першае пытанне як раз аб даверы палітычным партыям. Толькі крыху больш за 17% адказалі - так, у той час як практычна 35% катэгарычна не давяраюць.

Далей пытанне аб даверы да апазіцыі і лічбы яшчэ больш красамоўныя. Толькі 7,5% адказалі на гэта пытанне станоўча.

Зараз што тычыцца не столькі даверу, колькі пазнавальнасці. Пытанне, якое задавалі беларусам, гучала так: "за якую палітычную партыю Вы б прагаласавалі, калі б выбары ў парламент праводзіліся па партыйных спісах"? Лепшы паказчык - у партыйных арганізацый. Як мы бачым, 0,8%. У той час як у графе "супраць усіх" - без малога 25%, а не знайшлі што адказаць і зусім больш за 65.

Цалкам лагічна, што на наступнае пытанне - "ці варта выбіраць дэпутатаў у парламент па партыйных спісах - катэгарычнае не прагучала з вуснаў больш як 17% апытаных. Схіляюцца да адмоўнага адказу яшчэ каля 12%. Больш за палову ўдзельнікаў апытання і зусім пакінулі гэта пытанне без каментарыя.

Падлічылі навукоўцы на аснове сацыялагічнага даследавання і рэйтынгі партый. Лепшы паказчык ледзь дацягвае да паўтара працэнта.

Тэма будучай выбарчай кампаніі на тыдні стала галоўнай на вялікім навукова-практычным семінары, які арганізавалі на базе Акадэміі навук спецыяльна для топ-менеджменту "Белай Русі". Асноўныя заявы, што прагучалі на форуме, тычыліся арганізацыйных асаблівасцяў. Такім чынам, упершыню на выбарах Прэзідэнта будзе ўкаранёна спецыяльная сістэма для галасавання слабавідушчых людзей. Трафарэты, якія будуць прыкладацца да бюлетэняў, ужо распрацоўваюцца. З выкарыстаннем азбукі Брайля вырабяць і агітацыйную прадукцыю. Больш за тое, ЦВК плануе і свой афіцыйны сайт адаптаваць для слабавідушчых беларусаў. Такім чынам, падкрэсліла Лідзія Ярмошына, Беларусь уваходзіць у агульнасусветны трэнд садзейнічання людзям з абмежаванымі магчымасцямі.

Новаўвядзенні закрануць і фінансавы бок. У прыватнасці, змяніліся ўмовы і падыходы да фарміравання асабістага фонду кандыдата.

Лідзія Ярмошына, старшыня Цэнтральнай камісіі Беларусі па выбарах і правядзенні рэспубліканскіх рэферэндумаў: "У кандыдата ў Прэзідэнты павялічыўся асабісты фонд, яны атрымаюць магчымасць яго сфарміраваць ужо з моманту рэгістрацыі ініцыятыўнай групы, гэта значыць яшчэ да свайго кандыдацтва, і ўжо змогуць фінансаваць працу сваёй ініцыятыўнай групы, што аблегчыць гэту працу і збор подпісаў. Другое, дзяржава не будзе выдаваць ім сродкі на выраб перадвыбарнай агітацыйнай прадукцыі, затое дзяржава паклапоціцца, каб у кожнага выбаршчыка была такая прадукцыя інфармацыйная ў паштовай скрыні".