Перспектывы поўнамаштабнага і ўсебаковага партнёрства Беларусі і Татарстана абмяркоўваюць у Мінску

18 октября 2016

У гэтыя дні ў беларускай сталіцы з рабочым візітам знаходзіцца ўрадавая дэлегацыя гэтай рэспублікі на чале з прэзідэнтам Рустамам Мініханавым. Кантакты з рэгіёнамі Расіі - добрая традыцыя. Плюс да ўсяго і рэальны эканамічны падмурак. Сёння на сустрэчы з Аляксандрам Лукашэнкам бакі азначылі пэўныя шляхі ў развіцці - акцэнт на прамысловасць, будаўніцтва і інавацыі. Важным кірункам застаецца нафтагазавае ўзаемадзеянне. Таксама стаўку робяць на сельскую гаспадарку. Двухбаковы патэнцыял пакуль скарыстаны не ў поўнай меры. Наперадзе актыўная праца з абодвух бакоў. Партнёры ўпэўненыя: вывесці тавараабарот на максімальны ўзровень - задача выканальная. Чакаецца, што цяперашні візіт надасць гэтаму сур'ёзны імпульс. Як збіраюцца дадаць у эканоміцы не праз канкурэнцыю, а праз кааперацыю? Падрабязней Наталля Брэвус.

Тэст-драйв гарадскога транспарту кіраўнік Татарстана праводзіць асабіста. Усе ведаюць, што Мініханаў - вялікі аматар аўтагонак, але на дарозе захоўвае хуткасны рэжым. Гэтае відэа з'явілася зусім нядаўна ў "Інстаграме" палітыка. На тэхніку ў рэспубліцы не скупяцца. Абнаўленне транспартнага парку для рэгіёна асабліва актуальнае перад пачаткам чэмпіянату свету па футболе - у наступным годзе Казань стане адным з 11 расійскіх гарадоў, дзе пройдзе мундыяль.

Прыехаўшы ў Беларусь, кіраўнік Татарстана праводзіць перамовы з вытворцамі гарадскога транспарту. Белкамунмаш з гэтым расійскім рэгіёнам ужо супрацоўнічаў. Але гатовы і далей кааперавацца.

Уладзімір Кароль, гендырэктар УП "Белкамунмаш": "Асноўнае пытанне - абмеркаванне сумеснага праекта ў Набярэжных Чаўнах па стварэнні новага трамвая. Гэта, мы лічым, для рэгіёна вельмі перспектыўнае пытанне, бо вакол Татарстана, які знаходзіцца ў цэнтры, знаходзяцца амаль 2500 трамваяў, знос якіх 75%. Безумоўна, замяніць на новыя - задача не вырашальная ў адзін момант. Таму мы плануем дарогу ў два бакі. Калі ствараецца прадпрыемства з мэрыяй Набярэжных Чаўноў, і гэтае прадпрыемства будзе як раз рабіць сумесны трамвай за кошт мадэрнізацыі старых цялежак. Гэта значна патанняе прадукт. А яго ўласцівасці і якасці захоўваюцца".

Мінскія машынабудаўнікі рэкламуюць сваю распрацоўку - электробусы. Усяго пяць хвілін зарадкі - і запасу ходу гэтага транспарту на акумулятарах хапае на 12 кіламетраў. Такіх у Казані яшчэ няма.

Як быць максімальна карыснымі адзін аднаму, абмяркоўваюць на сустрэчы кіраўнік Татарстана і беларускі Прэзідэнт. Пасля таго як у 2010 Мініханаў стаў на чале рэспублікі, з візітам у нашу краіну ён не стаў марудзіць. Тады і паўгода не прайшло, як прыехаў у Мінск. Гэта быў няпросты перыяд - рэгіён накрыла вялікая засуха. Менавіта Беларусь падставіла плячо, выратаваўшы пастаўкамі другога хлеба.

Зрэшты, такой тактыкі - адразу да самых блізкіх суседзяў - прытрымліваюцца шматлікія кіраўнікі расійскіх рэгіёнаў. Афіцыйны Мінск - правераны партнёр. Толькі сёлета ў Беларусі пабывалі дэлегацыі з паўтара дзясятка рэгіёнаў Расіі. Гэта магчымасць напоўніць шчыры палітычны дыялог пэўным эканамічным зместам.

Так супала, што менавіта ў год прыходу да ўлады Мініханава ў Татарстане адкрылася зборачная вытворчасць беларускіх трактароў. Ёсць у свеце тэхніка больш моцная, але "Беларус" расіянам бліжэйшы. Гэта лепшы варыянт у суадносінах цана-якасць. Ён і ў абслугоўванні просты. Трактары, якія выпускае СП у Татарстане, разыходзяцца па ўсёй Расіі, аж да Камчаткі. Рэспубліка - у тройцы лідараў сярод іншых рэгіёнаў федэрацыі па аб'ёме сельгаспрадукцыі. Таму тэхніка аграрыям патрэбная. Цікавы выраб машын на газаматорным паліве. Гэта дазваляе эканоміць траціну сродкаў на паліве.

Татарстан знаходзіцца ў еўрапейскай частцы Расіі, у месцы зліцця дзвюх рэк - Волгі і Камы. Ад Масквы Казань прыкладна на такой жа адлегласці, што і Мінск. Прыбыткі ад нафтагазавага сектара дазваляюць Татарстану сябе ўтрымліваць і лічыцца адным з самых эканамічна развітых рэгіёнаў Расіі. Сам Мініханаў - не проста кіраўнік рэспублікі, але і старшыня наглядальнага савета кампаніі "Татнафта", якая пабудавала ў Беларусі паўтара дзясятка заправак. Ідуць пастаўкі і нафты, і нафтапрадуктаў. Але яшчэ ёсць розныя варыянты для сумеснай працы ў гэтым сектары.

Рустам Мініханаў, Прэзідэнт Рэспублікі Татарстан: "Нам цікава развіццё нафтахімічнага блока, патрэбна глыбейшая інтэграцыя, мы абавязкова абмяркуем, шмат чулі: вашы нафтавікі - прафесіяналы і ў той жа час маюць канкурэнтную цану".

Сярод расійскіх рэгіёнаў Татарстан традыцыйна ўваходзіць у першую дзясятку суб'ектаў федэрацыі, з якімі Беларусь найболей цесна супрацоўнічае. Праўда, у апошнія два гады адчулі на сабе агульную тэндэнцыю, характэрную для беларуска-расійскага супрацоўніцтва, - скарачэнне тавараабароту. Прыкладна на чвэрць. Краіны нагандлявалі ў 2015 амаль на 900 мільёнаў долараў.

Хоць гандаль зваліўся, ёсць магчымасць нагнаць. На базе Казанскага завода збіраюць і беларускія ліфты. Для Татарстана гэта важна, усё ж рэгіён актыўна будуецца. Дарэчы, многае перанялі ў Беларусі - у добрым сэнсе. Вопыт узвядзення, напрыклад, спартыўных аб'ектаў прыйшоўся дарэчы. Ды і белую мячэць у Казані аздаблялі менавіта беларускія спецыялісты. Яе, напэўна, змог убачыць беларускі прэм'ер, калі быў у сакавіку ў Казані. Гэтым разам - працяг дыялогу з Рустамам Мініханавым.

Андрэй Кабякоў, Прэм'ер-міністр Беларусі: "Мы адзначалі ролю і магчымасці нашых станкабудаўнічых арганізацый. Мы ў свой час вызначалі некаторае развіццё ў гэтым кірунку ўзаемадзеяння. І нават вызначылі галаўныя кампаніі. З беларускага боку гэта ААТ МЗКР, якое канцэнтравала ўсё гэтае ўзаемадзеянне ў галіне мадэрнізацыі станкабудаўнічага парку ў Татарстане. І хацелі б, каб і з расійскага боку была адпаведная кампанія. Мы гатовыя, ва ўсякім разе, працаваць у гэтым кірунку".

У Мінску падпісаная дарожная карта гандлёва-эканамічнага і інвестыцыйнага супрацоўніцтва Беларусі і Татарстана на наступныя 5 гадоў. Высілкі засяродзяць на вытворчай кааперацыі і больш актыўным гандлі.

Важны сімвалічны момант - ускладанне вянка да манумента Перамогі. Гэта ўжо традыцыя: такім чынам госці паважаюць памяць тых, хто даў нам магчымасць жыць пад мірным небам. Не толькі беларусам, але і тым, хто заве нашу краіну другім домам. Гэта сёння шануе і вялікая татарская дыяспара ў Беларусі, а гэта больш за 7 000 чалавек. Тыя, хто таксама дапамагае дыялогу.

Гэты дзень для дэлегацыі з Татарстана быў вельмі насычаны. У рэжыме нон-стоп ішлі перамовы і сустрэчы ў Беларусі. Было прыкметна, што расіяне хочуць атрымаць максімум з гэтага візіту ў Мінск. Зрэшты, на максімальны вынік нацэлена і супрацоўніцтва Беларусі і Татарстана.