Сем разоў адмерай, адзін раз адрэж. Залатое правіла добрага будаўніка абсалютна прымальна і ў дзяржкіраванні. І тут не мае значэння лібералы ва ўладзе або сацыял-дэмакраты. Напрыклад, той жа рыначны Еўрасаюз абсалютна адміністрацыйна і жорстка ўкараняе зялёныя стандарты ў энергетыцы, умешваецца ў пытанні ўпакоўкі і другсыравіны, электра- і гарадскога транспарту. Тлумачыцца такая нярыначнасць проста: мы дзейнічаем у грамадскіх інтарэсах і ўсё добра пралічылі. Як паказвае наша практыка, уключаючы сённяшнюю нараду на вышэйшым узроўні, роўна гэтак жа паступае і ўлада беларуская. Хіба што кантроль выканаўцаў у нас больш строгі.
Першае пытанне на нарадзе - абарона інтарэсаў людзей на выпадак банкруцтва. Да гэтага падступаліся, як у прыказцы, мінімум разоў 7-8. Тыя ж прафсаюзы прапанавалі дадаткова страхаваць прадпрыемствы ад нявыплаты зарплат. Узносы невялікія, але работнікам гарантаваны зарплаты на 3 месяцы наперад. Прэзідэнт бачыць праблему шырэй: не грошы галоўнае, больш важна выратаваць вытворчасць і калектыў.
Гэтак жа думае і ўмоўна ліберальны Еўрапейскі саюз, які асобнай дырэктывай абавязвае даваць банкрутам другі шанец. Дырэктыву ўлічаць і нашы заканадаўцы. Прэзідэнт даручыў перадаць ім праект на самую дэталёвую дапрацоўку. Прыярытэт даўжнікам, а не крэдыторам.
Новыя тараматы або мадэрнізаваны збор тары?
Экалогія. Беларусь свядома ідзе на азеляненне эканомікі: папера замест пластыку, напоі ў шкле, а не ПЭТах, паасобны збор смецця. Адно з рашэнняў, падгледжанае ў суседзяў, - дэпазітна-закладная сістэма. Г.з. у кожным тавары знаходзіцца кошт тары, якую можна вярнуць, ці то гэта пластык, метал або шкло.
Модныя тараматы, аўтаматычныя прымальнікі і сартавальнікі ўкаранёныя ўжо ў 10 краінах Еўропы. Ахопліваюць амаль 140 мільёнаў чалавек. Суседзі ў Літве навучыліся вяртаць 90 % усёй упакоўкі для напояў. За збор і перапрацоўку плаціць вытворца.
Беларускія распрацоўшчыкі пераконваюць: сістэма створыць больш за паўтары тысячы рабочых месцаў, а плацяжы насельніцтва за паслугі па абыходжанні з адходамі знізяцца на 10 %. І быццам правільна і добра на паперы, але Прэзідэнта бянтэжыць: чаму на два гады зацягнуты тэрміны ўкаранення, чаму не спраўляецца спадчына з савецкіх пунктаў прыёму другаснай сыравіны?
Па выніку Прэзідэнт у цэлым адобрыў укараненне навацый, але перш запатрабаваў грунтоўную даведку: што можна захаваць і палепшыць у нашай сістэме, перш чым пераходзіць на швейцарскую або літоўскую.
Не захаваў дзяржмаёмасць - пакрый шкоду
Тая ж руплівасць у абыходжанні з агратэхнікай. Прэзідэнт забараняе пладзіць новых кантралёраў, але за бяспеку людзей і спраўнасць маёмасці кіраўнікі адкажуць спаўна без ліберальных скідак. Хочаш рынку - купляй камбайн або трактар за свае.
Рыхтуй санкі ўлетку, а тэхніку ўзімку
З улікам анамальна цёплай зімы руплівасць ужо можна праверыць. Гэта майстэрні племзавода "Рось" пад Ваўкавыскам. Усе трактары і прычапное даўно прайшлі тэхагляд, і ўжо ў палях. На планавым абслугоўванні толькі пару адзінак кормаўборачнай тэхнікі.Вопытны механізатар сваю машыну рыхтуе асабіста. Для Руслана Васілеўскага цяперашняя пасяўная ўжо 32-я. І хоць новы трактар і не патрабаваў рамонту, але кожны вузел і агрэгат быў правераны вельмі дбайна.
Дзякуючы дагледжанай тэхніцы Ваўкавыскі раён - адзін з лідараў у падрыхтоўцы да пасяўной
Як прэміраваць кіраўнікоў за добры вынік - абмяркоўвалі сёння ў Прэзідэнта. Калі паказчыкі раёна па бюджэце, прыбытках, рэнтабельнасці вышэйшыя за абласныя, за гэта можна будзе заахвоціць уладу мясцовую, не ламаючы ўсю сістэму аплаты працы.
Той жа прынцып і ў натарыяльнай справе: паляпшаць - так, але з аглядкай на інтарэсы людзей. Такое даручэнне Прэзідэнт даў ініцыятарам навацый - Мінюсту і Вярхоўнаму суду.
За рулём электракара Артур ужо 5 гадоў і пры ўсіх але яшчэ ні разу не пашкадаваў, што адмовіўся ад рухавіка ўнутранага згарання. Сімбіёз экалогіі і эканоміі. Калі перакладаць у паліва, на сотню кіламетраў энергіі расходваецца як усяго за 1,5 літра бензіну. А дынаміка на ўсе 20.
Гэта адчуў і Прэзідэнт аднойчы асабіста "прыручыўшы" Tesla, а пасля даўшы даручэнне стварыць беларускі электракар і аператыўна падцягнуць усю інфраструктуру. Ад зарадных станцый да льгот на набыццё. Скокі цэнаў на нафту толькі ў плюс электрамабілям. Урад адчытаўся: 250 зарадных станцый ужо створана. Плюс 100 да канца года. Але галоўнае даручэнне Прэзідэнта - знізіць кошт самога аўто - ва ўрадзе ведаюць як.
Мыты і падаткі на электракары прапаноўваецца абнуліць. Таксама зусім хутка наша аўтаіндустрыя мае намер парадаваць нас прататыпамі электракараў і гібрыдаў. А вось на што спатрэбіцца ледзь больш часу, гаворыць уладальнік Tesla, гэта культура вадзіцеляў і рашучасць урада давесці сетку станцый сэрвісу і "аўтаразетак" да еўрапейскай нормы.
Абарона людзей, экалогія, гаспадарская руплівасць, новая энергетыка і эканоміка - 7 вялікіх спраў, якія без цяганіны, але і без мітусні пралічылі сёння на вышэйшым узроўні. Большасць навацый пасля "шліфоўкі" заробяць для беларусаў ужо ў бягучым годзе.