Як беларускі аўтапрам падтрымлівае ўсю энергетычную сферу Эстоніі

1 апреля 2018

Гандаль на сучасным сусветным рынку і праўда больш нагадвае баксёрскі паядынак, прычым, часам без правіл: не паспеў зрэагаваць на ход канкурэнтаў - апынуўся ў накаўце. Паменшыць націскную хвалю ад такой памылкі можна толькі дыверсіфікаваннем прадукцыі і пошукам новых шляхоў збыту. Стратэгія Беларусі ў сусветным гандлі - 30-30-30 - у роўных долях экспартаваць у Расію, Еўрасаюз і краіны далёкай дугі.

Аднак нашым асноўным пакупніком дагэтуль застаецца ўсходні сусед. Разбалансаванасць гандлёвых вагаў прыцягнула асаблівую ўвагу Кіраўнікоў дзяржавы на нядаўняй справаздачы ўрада. Абараніць краіну ад гандлёвых узрушэнняў - пытанне нацыянальнай бяспекі. Еўрасаюз пакуль застаецца другім па аб'ёмах гандлю партнёрам, а канкурыраваць тут прыходзіцца з вядучымі сусветнымі карпарацыямі.

І прыемна, што гладыятарскія баі на такой міжнароднай арэне нярэдка выйграваюць беларускія кампаніі. Наша здымачная група прасачыла беларускі след у Эстоніі - адной з самых тэхналагічна развітых краін свету. Бізнес-адносіны зараз як раз ідуць на ўзлёт - прычым літаральна.

Бязвізавы рэжым падштурхнуў буйную эстонскую авіякампанію да аднаўлення прамога рэйсу з Таліна ў Мінск. Пакуль гэтае пытанне прапрацоўваецца. Як жа беларускі аўтапрам падтрымлівае ўсю энергетычную сферу Эстоніі, а таксама якія сусветныя зоркі заглядваюцца на аршанскі лён? З вялікага журналісцкага турнэ па Эстоніі рэпартаж Яна Пашкевіча.

З гэтай карты горада Тарту вельмі складана нешта прачытаць - усе надпісы на эстонскай. Аднак усё-такі мы знайшлі тут тое слова, якое вядома кожнаму беларусу.

Жыццёвы рытм вуліц другога па маштабах горада Эстоніі задаюць нашы землякі з самай папулярнай па мясцовых мерках беларускай назвай - МАЗ. Сярод нямецкіх мэрсэдэсаў і шведскіх сканій, беларуская транспартная дыяспара ў мясцовым аўтобусным парку самая вялікая - 24 машыны.

Як руліць транспартным бізнесам на прыкладзе МАЗа, нам прадэманстраваў Улар Кальюстэ. Адзін з дырэктараў транспартнай кампаніі SEBE - найбуйнейшай у Эстоніі.

Улар Кальюстэ, член кіравання транспартнай кампаніі SEBE:

"У нас быў выбар - купіць вось такіх старых гармонікаў "сканія", або новыя МАЗы. І, вядома, новыя МАЗы сталі выдатнай здзелкай! Гэта першыя аўтобусы з нізкай падлогай у нас".

Эстонскі МАЗ толькі крыху змяніў імідж па еўрапейскай модзе - вадзіцельская кабіна стала крыху меншая - саступіла месца салону. Спецыяльна для Тарту пад заказ сабралі і міні-МАЗы. Аўтобусы скарочанай версіі ўпісваюцца ў невялікія гарадскія вулачкі як па дызайне, так і па габарытах.

Улар Кальюстэ, член кіравання транспартнай кампаніі SEBE:

"Пасажыры не адрозняць, дзе МАЗ, а дзе мэрсэдэс. Трэба быць спецыялістам. Вельмі лёгка рамантаваць, а гэта важна. Самі гэтым займаемся, калі трэба, і не трэба марнаваць сродкі і час на сэрвісныя цэнтры".

А вось вялікі паўночны льняны шлях давядзе з Беларусі не толькі да Таліна - адгэтуль гандлёвы клубок разгортваецца ў дзясяткі краін свету.

Акрамя таго, льняное палатно з Оршы стварае і сярэднявечны вобраз турыстычнага цэнтра Таліна.

Ільняныя вітрыны сустракаем і сярод гарадскіх вуліц. Яшчэ адзін беларускі след прывёў нашу здымачную групу на тэрыторыю механічных гігантаў.

Зараз мы ў Эстоніі на кар'ерах. А працуе тут наш беларускі самазвал. Тут вельмі холадна - нават немагчыма мікрафон схаваць пад куртку.

Механічныя атланты з Беларусі, на сталёвых плечах трымаюць усю энергетычную сферу Эстоніі - невялікая краіна - лідар па здабычы электрычнасці ў рэгіёне. Раскручвае турбіны - энергія сланцу. За год БелАЗы перавозяць амаль 5 мільёнаў тон гаручага каменя.

Алег Іваноў, вытворчы менеджар EESTIENERGIA:

"Ужо з 70-х карыстаемся БелАЗамі. Ніколі не падводзілі. Ёсць нават такія, якія па 600 тысяч км прайшлі. Апошні закуп быў у 2012".

Ну і, вядома ж, мы не ўпусцілі магчымасці правесці тэст-драйв самазвала.

Эканамічны шлях паміж Беларуссю і Эстоніяй становіцца шматпалоснай магістраллю з двухбаковым рухам. Аб'ёмы ўзаемнага гандлю ўжо перавысілі 100 млн еўра. Неўзабаве адносіны паміж краінамі пяройдуць на лічбу - Эстонія стварыла адну з самых дасканалых сістэм электроннага ўрада ў свеце.

Анатоль Сцепусь, Надзвычайны і Паўнамоцны Пасол Беларусі ў Эстоніі:

"Вельмі перспектыўны кірунак - лічбавы ўрад. Плануем разам зрабіць сістэму электроннага падаткаабкладання і перапіс насельніцтва".

Але ў самыя моцныя ліны пераплятаюцца ніткі сяброўства двух народаў. У момант нашага вялікага журналісцкага турнэ Эстонія сустракала векавы юбілей незалежнасці. Нашы віншаванні з Беларусі выклікалі ва ўяўленні жыхароў Таліна розныя вобразы, але ўсе яны былі звязаныя з агульным лёсам народаў абедзвюх краін.