"Нафтан" стаў атрымліваць чыстую нафту па паўночнай ветцы Сургут - Полацк, але ў аб'ёмах, якія не забяспечваюць поўную загрузку завода

24 апреля 2019

Мы працягваем сачыць за напружанай сітуацыяй у нафтахіміі. Яе выклікала пастаўка атрутнай сыравіны з Расіі на беларускія НПЗ і еўрапейскім партнёрам. У выніку халатнасці ў сістэму нафтаправода трапілі сотні тысяч тон сырой нафты, атручаныя хлорам.

Напярэдадні прайшлі складаныя перамовы з расійскай Транснафтай аб аднаўленні пастаўкі якаснай сыравіны і кампенсацыі шкоды беларускім заводам і эканоміцы рэспублікі ў цэлым. На жаль, расійскія партнёры не змаглі даць ніякага адказу аб тым, як збіраюцца вырашаць сітуацыю.

Адзіным вынікам да гэтай гадзіны стала адкрыццё паўночнай веткі Сургут - Полацк. Па ёй "Нафтан" сёння, праз 5 дзён, стаў атрымліваць чыстую нафту, але ў аб'ёмах, якія не забяспечваюць поўную загрузку завода. Дарэчы, гэты маршрут беларускі бок пралічыў, падрыхтаваў і прапанаваў яшчэ ў самым пачатку перамоў. Па-ранейшаму не вырашанае пытанне дастаўкі якаснай нафты на другі завод - Мазырскі. Ён у найбольшай ступені пацярпеў ад нафтавага сурагату, але гатовы прымаць чыстую нафту чыгуначным транспартам.

Акрамя таго, Белнафтахім распрацаваў схему выцяснення "бруднай" нафты з беларускага ўчастку нафтаправода "Дружба" і рэзервуараў, дзе ўжо назапасілася больш за мільён тон сурагату. Яго плануецца выцесніць да Унечы, а далей адправіць на Усць-Лугу, ачысціўшы магістральныя артэрыі.

На жаль, на бягучы момант відавочна, што аператыўна вырашаць сітуацыю Транснафта не збіраецца, чым павялічвае і без таго каласальную шкоду партнёраў у Беларусі, Украіне і Еўрасаюзе. Пры самым негатыўным развіцці падзей наша рэспубліка будзе вымушаная прыпыніць транзіт атрутнай нафты на экспарт, каб абараніць як свае інтарэсы, так і інтарэсы партнёраў у Еўропе. 

Нагадаем, што нафта з прымешкамі хлору, якія ў дзясяткі разоў перавышаюць бяспечныя канцэнтрацыі, была выяўленая беларускімі спецыялістамі яшчэ ў чацвер на мінулым тыдні. Сурагат такі таксічны, што раз'ядае ўнутраную сталёвую паверхню магістральных труб, пашкоджвае дарагое абсталяванне на НПЗ, а ў выпадку прарыву сістэмы пагражае экалагічнай катастрофай. 

Дзякуючы экстранным мерам поўнамаштабную тэхнагенную аварыю пакуль атрымліваецца прадухіліць - частка атрутных злучэнняў накіраваная ў адстойнікі, а для нейтралізацыі няякаснай сыравіны, якая ўжо паступіла ў сістэму, ужываюцца дарагія асадкі. Ёсць і відавочныя страты. Беларускі экспарт нафты і нафтапрадуктаў прыпынены, заводы працуюць у палову магутнасці.

Паводле самых папярэдніх ацэнак, агульная шкода ўжо перавышае сотні мільёнаў долараў. Кожны дзень прамаруджання расійскіх партнёраў павялічвае нашы страты. Мы працягнем сачыць за рэзананснай тэмай.