Паводле звестак ГУБАЗ, 4 чалавекі падазраюцца ў інсцэніроўцы аварыі ў Мінску на праспекце Ракасоўскага з удзелам некалькіх машын. Пасля ўяўнага ДТЗ у страхавую кампанію звярнуўся выхадзец Чачні з просьбай выплаціць яму 9,5 тысяч рублёў. Паводле звестак праваахоўнікаў, у выпадку паспяховай здзелкі госці збіраліся паставіць такія выпадкі на паток. Ці часта ў Беларусі здараюцца падобныя аферы? Матэрыялы крымінальнай справы вывучыў Уладзімір Каралёў.
Гэта кадры затрымання падазроных у Мінску. Трое мужчын і дзяўчына падазраюцца ў інсцэніроўцы дарожна-транспартнага здарэння. Паводле звестак ГУБАЗ, мінулым летам 41-гадовы выхадзец Чачні звярнуўся ў адну з беларускіх страхавых кампаній, каб атрымаць кампенсаванне пасля аварыі на праспекце Ракасоўскага. Сума здзелкі - 9,5 тысяч рублёў. У выпадку паспяховай аферы, такія лжэаварыі паставілі на паток.
Вольга Чамаданава, афіцыйны прадстаўнік МУС Беларусі: "Аварыю ў Мінску з удзелам некалькіх іншамарак кліент выдумаў. Напярэдадні замежнік сумысна падрапаў кузаў і разбіў ліхтары ў сваім аўтамабілі Lexus. З дапамогай сваіх знаёмых ён расставіў на праезнай частцы транспартныя сродкі падобна рэальнаму ДТЗ і выклікаў ДАІ".
Галоўныя пацярпелыя ў гэтым бізнесе - страхавыя кампаніі. У міліцэйскай зводцы не часта фігуруюць гісторыі пра страхавыя афёры. Але, мяркуючы па лічбах, гэты бізнес бывае вельмі прыбытковым. Летась толькі ў Гродне асудзілі дзве групы аўтамахляроў - агульная сума здзелкі перавысіла 300 тысяч рублёў. У 2017 годзе аферыстам з Салігорска такім жа спосабам атрымалася зарабіць 160 тысяч - гэта шкода за 4 гады аўтападстаў. Даказаць, што сутыкненне было інсцэніравана, вельмі складана. Каб заблытаць сляды, зламыснікі мяняюць машыны, вадзіцеляў і самі страхавыя кампаніі. Прафесіяналы ведаюць, куды біць, каб усё выглядала па-сапраўднаму.
Апошнія некалькі гадоў аўтаафер у Беларусі стала значна больш. З нашумелых - закладныя машыны і несапраўдныя рахунак-даведкі. Купіўшы нячысты аўтамабіль, вадзіцель рызыкуе або застацца без аўто, або не паставіць яго на ўлік.
Скандал з найбуйнейшым гульцом аўтарынка рахунак-даведак здарыўся летась. Фірма "ТаможСервісЗаб" аб’явіла сябе банкрутам, у выніку чаго з верасня ДАІ перастала ставіць на ўлік аўтамабілі, набытыя па рахунку-даведках гэтай кампаніі. Але, нягледзячы на банкруцтва, дырэктар, пасля ўвядзення антыкрызіснага кіраўніка, працягнуў сваю дзейнасць.
Алег Гаціла, антыкрызісны кіраўнік ПГВУП "ТаможСервісЗаб" (па тэлефоне): "Я зразумеў, што праблема вельмі вялікая, паколькі судовыя цяжбы ідуць, а бланкаў яшчэ атрымана 7 тысяч экзэмпляраў як мінімум. Вось гэтыя ўсе бланкі фактычна гуляюць па рэспубліцы і з'яўляюцца для падачы скарг пацярпелымі грамадзянамі. Значыць пасля адкрыцця конкурснай вытворчасці, усю адказнасць рахунак-даведкі, выдадзеныя пасля 4 верасня, нясу я, як антыкрызісны кіраўнік".
Падчас праверкі фінансавай міліцыі, дырэктар "ТаможСервісЗаб" растлумачыў, што не ведаў пра банкруцтва ўласнай фірмы, а таксама пра прызначэнне антыкрызіснага кіраўніка. Таму і працягваў купляць фактычна ўжо несапраўдныя даведкі і весці сваю дзейнасць. Зрэшты, прадаставіць пячатку і бланкі строгай справаздачнасці мужчына так і не змог, заявіўшы, што ўсе гэтыя дакументы выкралі ў яго ў Смаленскай вобласці. Гэта і паслужыла адмовай ўзбуджэння крымінальнай справы.
Рахунак-даведка - своеасаблівы дагавор куплі-продажу, ад імя юрасобы або індывідуальнага прадпрымальніка. На справе несумленныя дзялкі рахунак-даведкамі прыкрываюць дагаворы куплі-продажу без афармлення дагавора камісіі і іншых дакументаў. Пазней даведкі анулююць, каб пазбегнуць выплаты падаткаў. Хто вінаваты, у гэтай складанай і заблытанай гісторыі, а самае галоўнае, што рабіць, на гэтыя пытанні пакуль адказаў няма. Але ўжо відавочна, што неўзабаве, і на працягу 10 гадоў уладальнікі аўтамабіляў, набытых па рахунку-даведках, могуць апынуцца ў вельмі далікатнай сітуацыі.
Страхавыя аферысты затрыманыя ў Беларусі
18 марта 2019